107 ANLEDNINGAR ATT ÄLSKA BLEKINGE

Fisket i Skåneland ligger fortfarande på is allt för ofta så beslutet att ta ytterligare en helg i FANTASTISKA Blekinge var inte långt borta.

Vi övervakade väderprognosen hela veckan innan avfärd och förutsättningarna såg magiska ut med både sol, vind och plusgrader.

Väl framme i vårt andra hem Sandhamn Marine upptäckte vi att vädertjänsterna inte hade haft helt rätt! Det var minusgrader hela natten så när jag och Tobbe anlände till vår gäddracer för första dagens fiske var det frost på rutan och is i hamnen som ni ser på bilden nedan. Där blev förutsättningarna genast lite sämre :/

FAKTARUTA

PLATS Karlskrona
VÄDER 70% sol, 30% molnigt. 5°C
VIND 0-2 m/s NO (3m/s)
VATTENTEMP 3-4°C
VATTENSTÅND -10 cm
FÄRG I HUGGTABELLEN RÖD!
SIKTDJUP Oändligt, typ!

Då hoppet är det sista som överger en riktigt fiskare hoppades vi på att vår favoritvik skulle klara sig undan istäcke och satte full fart dit med alla fingrar i kors. Halvvägs till viken tog det stopp, ICE ICE BABY; – NEJ NEJ NEJ, detta är inte möjligt!!! VAD GÖR VI NU??? Tillslut hittade vi en isfri vik och det tog inte många sekunder våra beten var doppade i det 3.5 gradiga vattnet. Fisket gick riktigt trögt i strålande solsken, kallt vatten och ingen vind! Vi hoppades att solen skulle värma upp vikarna snabbt och göra gäddorna lite piggare men vindens frånvaro verkade göra dom väldigt försiktiga.
432
Tillslut lyckades Tobbe landa en snipa och då trodde vi att allt hade vänt, tyvärr inte! Fortfarande lika försiktiga! Gäddor såg vi i mängder men något intresse för något av våra hinkars alla fiskedrag visade dom inte.

Efter kl 14 hade all is försvunnit och vi vi kunde ÄNTLIGEN köra till vår favoritvik. Där gäddorna stod riktigt tätt och ibland var det svårt att se botten i det vanligtvis kristallklara vattnet då det var fullt av rökmoln som vilda fiskar lämnat efter sig.

Nu började det äntligen nappa på allvar, detta mycket p.g.a. att vinden kom på besök. Inga stormvindar direkt men byvindar på 4m/s verkade räcka för att väcka fiskarna till liv.

Här ser ni mig med en fin dam som inte kom en timme för tidigt :)IMG_1750Tobbe med en fin fin gurka!44
En annan skönhet landad av Tobbe68Strålande sol hela dagen satte sina spår..Untitled-5

Väl hemma vid vårt camp summerade vi dagen med väldigt segt fiske fram till kl 14.00, därefter släppte moder jord på lite mer vind och allt lossnade! Totalt bjöd 54 gäddor upp till dans denna dag! UNDERBARA BLEKINGE :) Betet för dagen var Buster jerk 12 cm i färgen skitmört.

IMG_1732Dag två hade lite bättre förutsättningar då det inte varit minusgrader på natten. Nu gick det att styra skutan direkt till favoritviken och möta upp vår fiskebroder Paul vid bryggan!IMG_3132
Fisk i båten på första kastet och lyckan var gjord! Tyvärr varade inte lyckan så jätte länge då vinden försvann helt i ett par timmar, när den väl kom tillbaka började det hugga på friskt igen :)Untitled-3Nu avlöste verkligen huggen varandra och det dröjde inte länge innan vi fick dubbelhugg efter dubbelhugg. Untitled-55Tobbe men en vackert mönstrad damUntitled-6Vad vi än doppade i vattnet verkade fungera denna dagen! Här en liten snipa som fastnade för en Pigshad!Untitled-69

Tobbes största på 88cm tagen på Buster jerk hot pike

Resans största gädda landad av Paul på ett Headbanger lure, grattis din glade skit!! 90cm lång och vacker som få, fisken då alltså :)

Pauls största 90cm tagen på ett Headbanger lure!

Dag två kan vi summera med 53 landade gäddor i båten! Även denna dagen var det mindre beten som gällde! Sandhamn special och Buster jerk 12cm  fungerade allra bäst!
Tack för denna tur Blekinge och på återseende!

RESULTAT

ANTAL 107
STÖRSTA 90 cm
BIG FIVE 421 cm
HETASTE BETEN Buster2 Skitmört, Hotpike och Sandhamn Marine Jerk

#SKITFISKE på er!

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.