Annons

107 ANLEDNINGAR ATT ÄLSKA BLEKINGE

Fisket i Skåneland ligger fortfarande på is allt för ofta så beslutet att ta ytterligare en helg i FANTASTISKA Blekinge var inte långt borta.

Vi övervakade väderprognosen hela veckan innan avfärd och förutsättningarna såg magiska ut med både sol, vind och plusgrader.

Väl framme i vårt andra hem Sandhamn Marine upptäckte vi att vädertjänsterna inte hade haft helt rätt! Det var minusgrader hela natten så när jag och Tobbe anlände till vår gäddracer för första dagens fiske var det frost på rutan och is i hamnen som ni ser på bilden nedan. Där blev förutsättningarna genast lite sämre :/

FAKTARUTA

PLATS Karlskrona
VÄDER 70% sol, 30% molnigt. 5°C
VIND 0-2 m/s NO (3m/s)
VATTENTEMP 3-4°C
VATTENSTÅND -10 cm
FÄRG I HUGGTABELLEN RÖD!
SIKTDJUP Oändligt, typ!

Då hoppet är det sista som överger en riktigt fiskare hoppades vi på att vår favoritvik skulle klara sig undan istäcke och satte full fart dit med alla fingrar i kors. Halvvägs till viken tog det stopp, ICE ICE BABY; – NEJ NEJ NEJ, detta är inte möjligt!!! VAD GÖR VI NU??? Tillslut hittade vi en isfri vik och det tog inte många sekunder våra beten var doppade i det 3.5 gradiga vattnet. Fisket gick riktigt trögt i strålande solsken, kallt vatten och ingen vind! Vi hoppades att solen skulle värma upp vikarna snabbt och göra gäddorna lite piggare men vindens frånvaro verkade göra dom väldigt försiktiga.
432
Tillslut lyckades Tobbe landa en snipa och då trodde vi att allt hade vänt, tyvärr inte! Fortfarande lika försiktiga! Gäddor såg vi i mängder men något intresse för något av våra hinkars alla fiskedrag visade dom inte.

Efter kl 14 hade all is försvunnit och vi vi kunde ÄNTLIGEN köra till vår favoritvik. Där gäddorna stod riktigt tätt och ibland var det svårt att se botten i det vanligtvis kristallklara vattnet då det var fullt av rökmoln som vilda fiskar lämnat efter sig.

Nu började det äntligen nappa på allvar, detta mycket p.g.a. att vinden kom på besök. Inga stormvindar direkt men byvindar på 4m/s verkade räcka för att väcka fiskarna till liv.

Här ser ni mig med en fin dam som inte kom en timme för tidigt :)IMG_1750Tobbe med en fin fin gurka!44
En annan skönhet landad av Tobbe68Strålande sol hela dagen satte sina spår..Untitled-5

Väl hemma vid vårt camp summerade vi dagen med väldigt segt fiske fram till kl 14.00, därefter släppte moder jord på lite mer vind och allt lossnade! Totalt bjöd 54 gäddor upp till dans denna dag! UNDERBARA BLEKINGE :) Betet för dagen var Buster jerk 12 cm i färgen skitmört.

IMG_1732Dag två hade lite bättre förutsättningar då det inte varit minusgrader på natten. Nu gick det att styra skutan direkt till favoritviken och möta upp vår fiskebroder Paul vid bryggan!IMG_3132
Fisk i båten på första kastet och lyckan var gjord! Tyvärr varade inte lyckan så jätte länge då vinden försvann helt i ett par timmar, när den väl kom tillbaka började det hugga på friskt igen :)Untitled-3Nu avlöste verkligen huggen varandra och det dröjde inte länge innan vi fick dubbelhugg efter dubbelhugg. Untitled-55Tobbe men en vackert mönstrad damUntitled-6Vad vi än doppade i vattnet verkade fungera denna dagen! Här en liten snipa som fastnade för en Pigshad!Untitled-69

Tobbes största på 88cm tagen på Buster jerk hot pike

Resans största gädda landad av Paul på ett Headbanger lure, grattis din glade skit!! 90cm lång och vacker som få, fisken då alltså :)

Pauls största 90cm tagen på ett Headbanger lure!

Dag två kan vi summera med 53 landade gäddor i båten! Även denna dagen var det mindre beten som gällde! Sandhamn special och Buster jerk 12cm  fungerade allra bäst!
Tack för denna tur Blekinge och på återseende!

RESULTAT

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg