SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Vassdrag på plats på Lake Sibbo!

Vi hade haft tanken ett tag att testa Sibbo, som arrenderas av bigfishsweden.com, då vi sett och hört bra rapporter därifrån, och nu passade det. Även fast sommaren kanske inte är bästa perioden för bra gäddfiske, så vi hoppades åtminstone på att kunna hitta lite fina gösar.

Första dagen så var det molnigt och sydlig vind på 3-4 m/s. Efter genomgång av båten osv så är vi på väg till första stoppet. Vi börjar med en vasskant och det tar inte många kast innan första kontakten, tyvärr verkar dom bara vilja nafsa så dom krokas inte.

123cm visar mätningen!!

Nästa stopp så fiskar vi mynningen till en lekvik, en kant på c:a 3m som vi blivit tipsade om. Det tar kanske 10 min innan jag får första hugget, och den känns skaplig. Några mindre rusningar och sen är den uppe vid utan och vi ser att det är en lång men smal gädda. Fisken håvas och vi ser att huvudet är stort men kroppen är otroligt smal, om man skulle slå upp ordet slips-gädda i ordboken så borde det vara en bild på den här gäddan!
Det var inget tal om vikt-pb men kanske längd, och när vi lägger den på mätdekalen blir vi lite chockade, 123cm visar mätningen!! Vi visste att den var en bra bit över 100 men verkligen inte supersize. Antagligen för att den är så smal så såg den inte så pass lång ut.

123 cm, nytt längd pb. Vi vägde aldrig henne, men uppskattar vikten till max 7,5 – 8kg, Sveriges lättaste supersize gädda? Vi kollade efter krokar i svaljet men kunde inte se någon. Kanske någon sjukdom eller bara ålder som fått gäddan att få så pass dålig kondition?

Bild till Big5 sommargäddan på slipsen.

Kul med längd-pb men man kan inte hjälpa att tycka lite synd om en gädda som är så undernärd. Då vi såg det ganska omgående så försökte vi vara extra skonsamma vid hantering och vilade den i håven mellan mätning och fotografering. Trots det, samt väldigt kort drillning, så tog det nästan 20 minuter av att dra henne fram och tillbaka i vattnet innan hon hade energi nog att simma iväg. Känns tyvärr som en praktgädda som är inne på sista refrängen. Vi fick reda på sen att hon hade fångats tre år tidigare och då varit 121 cm och vägt 11 kg.

Betet hon föll för var en grönvit Happy jigg från våran polare Bonibaits, vilket visa sig vara ett sjukt effektivt bete i sjön.

Tummen upp för Sibbogurkorna!

Två 100+are på kort tid och vi undrar va fan ska det här sluta!

Efter den sjuka starten så tänkte vi att vi testar lite trolling så vi riggar upp fyra spön med lite olika typer av wobblers och olika djup, och när vi trollar över ett djup på c:a 6m så smäller det på för Paul och en fin gädda kommer upp. Den visar sig vara 102 cm vid mätning. Två 100+are på kort tid och vi undrar va fan ska det här sluta!

Paul med en vacker krokodil!

Vi kör vidare och växlar mellan spinnfiske och trolling.

Danne med långsmal gädda.

Spinnfisket verkar fungera bäst vid grynnorna som finns i sjön, stenig botten och växtbälten där gäddorna kan gömma sig är ett klassiskt ställe att leta dom på.

Danne med gädda.

Vi letar dom även i vasskanterna, testar lite spinnerbaits och får en del påslag långt inne i vassen. Svårkrokat men roliga ythugg inne i vassen.

Danne med en 80ish pike.

Senare på dagen blåser det upp lite, vinden är lite lurig och roterar en del så blir svårt att lägga sig rätt för att drifta av ställen bra, men det sätter mer fart på gäddorna. Vi kör mer på grynnorna och när vinden ligger på är det kontakt varje drift i princip.

Paul med en riktigt fin gädda som hade lite mer buk än dom andra. Tog på en Bonibait Happy.

Danne med en deffad gädda.

Ganska många gäddor vi får upp är långa men väldigt smala, kanske är det hård konkurrens om maten i sjön för vissa verkar lite undernärda.

Trots att många av gäddorna är smala så fajtas dom brutalt dock, och även om vi försöker få in dom till båten snabbt så tar det oftast ett tag innan man kan ta gälgrepp på dom för dom rusar iväg så fort man nuddar vid dom.

Jag med en 90ish gädda.

Man blir lite lurad också av dom smala, de ser inte så långa ut i vattnet men när vi väl mätte vissa så visade dom sig vara skaplig längd.

Paul med 90+ gädda.

Vi fick tips om att downsize:a lite inför resan så vi testade även en del med mindre jiggar (10-12cm) men dom verkar inte så intresserade, utan det mest vi får är på jiggar och drag på 16cm och uppåt. Vi testar även lite storjiggar (20+) men får inga påslag.

Gädda i blåsten.

Prognosen sista halvdagen vi skulle köra gädda såg sådär ut, enligt klart.se så skulle det regna 15mm på förmiddagen så vi var lite halvskeptiska, men fiskas ska det såklart göras ändå. Men visade sig att prognosen var fel och blev nog knappt en millimeter, dock så var lufttrycket sjunkande, men det verkade inte påverka så mycket.

Headbanger-gädda på trolling.

Även fast vi är nöjda med mängden gädda vi fick (fast mer snitt-storleken) så fick vi ändå kämpa en del för det, dom stod sällan samlat och det var oftast en bit mellan huggen. Samt att vi bommade en del för att dom bara nafsade på tailen. Sen var det en ny sjö för oss så det blev lite letande, men nu känns det som vi har några ställen att fokusera på till nästa gång.

Gädda på en bonibait igen. Ber om ursäkt för stökig frilla.

Totalt på 1 och ½ dagar gäddfiske fick vi c:a 40 gäddor men snittlängden var riktigt bra, och om vi räkna rätt så blev våran Big5 för resan 520 cm, med toppfiskar på 123(!), 102, 100, 98 och 97. Redan efter första dagen så börjar vi snacka om när vi ska planera in nästa resa hit :)

SKITFISKE PÅ ER (LÄS DEL 2/2 HÄR)

Dela artikeln via e-post

AKTUELLT

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.

ÅSKA VID ÅN!

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Sen ett tag tillbaka hade vi planerat en tripp till en å i Blekinge som vi besökte tidigare i sommar. Hade vi vetat hur vädret skulle bli så hade vi nog skippat dock … Dag 1 Vädret tidigare i veckan var ingen höjdare med ordentligt med åska och regn, och

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m