Annons

12KG MONSTERGÄDDA & 118 TILL I BLEKINGE SKÄRGÅRD

Efter en lång tids dvala i Skåneland blev det äntligen två dagars fiske i Karlskrona i helgen!

Taggade till tänderna rattade vi bilen till vårt nya favorit camp Sandhamn Marine!

Inför resan hörde vi av oss till alla våra kontakter i Blekinge för att få ut så mycket som möjligt av helgen. Dom flesta tips pekade åt samma håll, grunt… gäddan står på grunt vatten. Bilen var full med gäddgodis, som ni ser var våra hinkar fyllda till bristningsgränsen…
Stugorna i Sandhamn ligger perfekt intill vattnet!
Dag Ett styrde vi skutan mot vår favoritvik för att se om vi kunde lura upp några gäddor i vår gäddracer, Sandström 4.60!
Till vår STORA besvikelse låg det is över hela viken så det var bara att leta vidare. Vi hittade till slut till en vik fylld till bredden med gäddor i blandade storlekar. Det visade sig snabbt att det var små beten som gällde denna kyliga dag.

Lyckan när första gäddan sitter på kroken känner ni säkert alla igen!
Tobbe med en vackert mönstrad madam!IMG_2864
Thomas med en fin snipa!

Dag ett slutade med totalt 40 landade gäddor i blandade storlekar. 99% av dessa tagna på en liten jerk: Sandhamn special!

Dag två tänkte vi att nu måste väl ändå isen ha försvunnit i vår favoritvik och jajjjjjjjemen, det hade den.. Nu var det bara att börja nöta!
Gäddorna flög upp i båten en efter en, snart hade vi över 100 gäddor totalt på klicken! Inte varje dag dubbelhuggen avlöser varandra!
IMG_1668  IMG_1683
När klockan närmade sig 11 small det till REJÄLT i mitt spö! Jag såg hur en gädda plaskade ca 30 meter från båten och trodde från början att det var en mindre gädda som var livlig. När jag väl började veva in och försökte lyfta gäddan mot ytan i den grunda viken (70cm) och detta inte gick förstod jag att det var något större…

Gäddan ruuuuusade mot oss och när jag fick se monstret intill blev det livat i båten: ”HÅÅÅÅVEN FÖR FAN THOMAS HÅÅÅÅVEN”, skrek jag i ren panik!

Tillslut lyckades min wingman landa gäddan i håven, det var verkligen med nöd och näppe den fick plats denna gigantiska pjäs till dam, tant eller skönhet kanske vi ska kalla henne.
danne7
danne2
Avkrokningen skedde snabbt och lätt på vår avkrokningsmatta och sen var det bara det roliga kvar, mätning och vägning… Jag hade en våg upp till 12kg med mig och när jag la gäddan i påsen och lyfte så bottnade vågen direkt, faaaan tänkte jag!! Hittade i min väska en betydligt sämre våg från kina som tillslut visade 12.5kg så minus lite smått och gott beslutade vi att sätta vikten på 12kg blankt, så kan det gå när man inte har ordentliga prylar med sig. Längden var 110 friska centimeter och gäddan var fetare än något vi tidigare skådat! LYCKAN VAR GJORD!! NYTT PB!!!
danne6  danne3
Efter monstret fortsatte gäddorna nappa på som aldrig förr..
Klickarna visar antal gäddor vi lyckades landa totalt under resan, 119st!!!

Vinnardraget denna resan: Sandhamn Marines egna jerk, den landade 110 av 119 gäddor!
Tidernas första trippelhugg fick vi även uppleva på denna magiska resan :)IMG_2867

Dela artikeln via e-post

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg

Jerk vs Fly i Karlskrona

Karlskrona 24-25 mars! Martin med dagens första gädda på fluga. Martin med en fin gädda tagen på en svart fluga. Svarta flugor fungerade utmärkt denna dag! Solen stod på denna dag… tipset: glöm ej solglasögon:) Christian med en fin gädda tagen på Buster Jerk skitmörten Första dagen vann Fly med 18-16. Andra dagen så visste

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några