4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint

FAKTARUTA

PLATS Insjö i Skåne
FÄRG I HUGGTABELLEN RÖD!
VÄDER Soligt. 12°C
VIND Sydväst 7m/s – 13m/s i byarna
SIKTDJUP Litet, grumligt vatten.

På schemat stod det mete och flötestrolling. Förra hösten när vi besökte denna sjö fick vi en hel del fisk men inga större gurkor. Våra två frågor vi ville ha svar på var: Är vi för tidigt ute med mete? Finns det ens några stora fiskar i denna sjö?

Vi möttes upp vid sjön och sjösatte båten vid 07:45.

Vi ror och ror en bra bit tills vi kommer till ett ställe som enl djupkartan såg bra ut. I med ankaret och i med flötena. Tog inte många minuter innan mitt flöte stack. Efter en kort kamp så landades första gäddan på 100cm.

Martin med 7kilos gädda som mätte 100 cm på pricken.

Det var bara början till rena huggsexan.

Thomas kontrar med en 95:a.

Martin med en 90+

Fram till kl 10 så hade vi fått 7st gäddor i båten och ett par missade hugg. Även ett dubbel hugg där båda mina flöten stack och det blev lite panik i båten. Det var inte bara dom 7 gäddorna vi fånga som chockade oss utan även att inte en gädda under 95 kom upp! Början på en bra dag utan och tveka. Två metersfiskar redan!

Martin vrålar ut glädjen efter ännu en fin gurka landad!

Martin har ett antal metersfiskar på mete men ej Thomas på just mete och redan hade vi varsin metersfisk och det hade bara gått två timmar.

Efter att fisket dött ut lite så var det dags för lite flötestrolling. Inte det lättaste idag pga kraftiga vindbyar. Vi hann inte jätte långt då en av baitrunner-rullarna börjar knarra kraftigt. Martin ger spöet snabbt till Thomas men han bommar tyvärr mothugget.

Nästa gång är det Martins tur, och precis när vi går igenom hur och om Holland kan slå Sverige på tisdag i fotboll så smäller det till i grejerna igen. En fin fisk på cirka 6 kilo och mäter in på 108cm. (3:e metersfisken)

En riktigt slips på 108 cm, men inte ens 6 kilo. Vi hoppas den kan äta upp sig lite till vintern!

Avkrokning av 108:an.

Nu börjar det kurra i våra magar så vi bestämmer oss för att ro i land och starta grillen. Högrevsburgare stod på dagens meny ”som vanligt”.

Efter maten så fortsätter vi köra flötestrolling. Men med dålig utdelning så vi ror ner mot stället där vi hade bra fiske tidigare på förmiddagen.

Vi börjar meta igen och det tar inte lång tid innan Thomas flöte sticker. Bättre fisk trodde vi då den kämpade riktigt mycket.
Fisken är 7 kilo blankt och mäter in på 104 cm. (4:e metersfisken) Fin fisk men vi trodde den skulle var betydligt större. Viktmässigt största fisken för dagen.

Fin madam på 7 kg och 104cm

Vi fiskade tills det var mörkt eftersom där kom in fin huggperiod precis vid skymningen då vi såg att gäddan jagade mycket småfisk. Härligt att vara igång med höstfisket.

Thomas med en av dagens mindre.

Martin med ännu en 90+

Och hur blev det med våra frågor: jo det va ej för tidigt med mete alls. Och dom stora gäddorna, finns dom? Svar: JA
Inte en enda gädda under 85cm. (Har vi aldrig varit med om innan)

Totalt blev det
3st på 85cm
6 st på 95cm
2 st 100cm
1 st 104cm
1 st 108cm

Dom tio största gäddorna hade även ett huvud stort som en ladugårdsdörr så nästan varje fisk trodde vi var metersfisk innan mätning.
Big 5 för dagen landade på löjligt höga 507cm!

#skitfiske på er!

AKTUELLT

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.

ÅSKA VID ÅN!

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Sen ett tag tillbaka hade vi planerat en tripp till en å i Blekinge som vi besökte tidigare i sommar. Hade vi vetat hur vädret skulle bli så hade vi nog skippat dock … Dag 1 Vädret tidigare i veckan var ingen höjdare med ordentligt med åska och regn, och

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m