76 gäddor i Karlskrona skärgård

Då det varit mycket segt gäddfiske i sommar pga den mycket höga vattentemperaturen styrde vassdrag.se denna gång skutan mot Karlskrona skärgård som har lite lägre temp och bräckt vatten för att testa lyckan. TAGGADE TILL TÄNDERNA SOM ALLTID!!

Vårt camp låg på ön Senoren precis vid brofästet med namnet: PIKE STRIKE, låter ju gaaaanska NAJS i en gäddfiskares öron ;)
Rekommenderas VARMT mycket trevlig och kunnig personal!

Vi tog våran 15 hästars hyrbåt och påbörjade något som skulle bli den galnaste fiskeresan på mycket länge…

Då det även i Karlskrona var mycket varmt i luften och vattnet fiskade vi av nästan alla små öar i djupbranterna för att se om det fanns några hungriga gäddor på plats. Vi fick tips om att köra med JIGG som vi aldrig tidigare fiskat med, självklart lyssnade vi och gissa om det nappa!

Båten placerade vi på mellan 4-5 meters djup utanför öarna och fiskade av ytan från land mot båten.

För den som inte har fiskat med jigg tidigare rekommenderar vi det starkt. När det är sommar och varmt i vattnet gäller det som alltid att placera sitt bete på det djup där gäddan befinner sig. Kör man uteslutligen med wobbler tex kan det vara svårt att nå ner på det djup där gäddan befinner sig en solig dag i Augusti. Med jigg kan man fiska av hela ytan och det är en stor fördel när man är i skärgården.

På dagarna körde vi färgglada jiggar medan vi på kvällen körde mörkare färger! Då det var fullmåne två av kvällarna fungerade svarta jiggar perfekt och dom ger en läskande siluett som gäddan ser klart och tydligt underifrån.

Vi hade även lycka med andra beten på grundare vatten i vikar osv, alla dragen som var succé i Karlskrona hittar Ni längs ner i detta inlägg.

Totalt 76 landade gäddor på våran resa, stridigare gäddor har vi aldrig fångat…
SKITFISKE PÅ ER!

top

Utsikt från vårt camp

bild 4
Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_7Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_6Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_8Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_3Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_1bild 1-1
DCIM100MEDIA

bild 2-1

En liten gädda som nappa på ett beta i nästan samma storlek som sig själv

bild 2-2

bild 2

bild 3-1

Denna stackars gäddan hade någon konstig böld på ryggen som sprutade blod/var, fick tyvärr avliva den :/

bild 3-2

Som alltid, catch and release!

bild 3

phot3o

phot4o

phot44o

Mr Bonis största på resan, vikt och längd missade vi helt tyvärr

phot66o

Glupska som F**N var gäddorna

photo 1-1

photo 1-2

Borrarna hög även friskt på de lite större giggarna

photo 1

Ljusblå jigg med vit undersida var som godis för gäddorna!

photo 2-1

photo 3

photo 4-1

photo 4-2

Kvällsfisket fungera allra bäst!

photo 4-3

photo 4

photo 5-2

photo 5

Glöm inte att spola av rullar, spön och beten när ni fiskar i bräckt vatten, finns risk att prylarna rostar!

photo33

Glömmer man gummistövlarna hemma får man köra på en gammal klassiker :)

På bilden nedan finner Ni resans bästa beten:

1. Blå shad jigg med vit undersida med lite glitter, fungerade SUPER när vi fiska de av vikarna och branterna
2. Gul topwater jerk med röd svans, Strike Pro Wolftail, levererade TOKMYCKET i vikar som var 1-2 meter djupa med klart vatten
3. Savage Gear 3D Herring, wobbler som även den levererade bra på djupbranterna kring öarna
4. Salmo Maas Marauder Jr, levererade fiskt i grundare vikar
bild 5

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.