Annons

76 gäddor i Karlskrona skärgård

Då det varit mycket segt gäddfiske i sommar pga den mycket höga vattentemperaturen styrde vassdrag.se denna gång skutan mot Karlskrona skärgård som har lite lägre temp och bräckt vatten för att testa lyckan. TAGGADE TILL TÄNDERNA SOM ALLTID!!

Vårt camp låg på ön Senoren precis vid brofästet med namnet: PIKE STRIKE, låter ju gaaaanska NAJS i en gäddfiskares öron ;)
Rekommenderas VARMT mycket trevlig och kunnig personal!

Vi tog våran 15 hästars hyrbåt och påbörjade något som skulle bli den galnaste fiskeresan på mycket länge…

Då det även i Karlskrona var mycket varmt i luften och vattnet fiskade vi av nästan alla små öar i djupbranterna för att se om det fanns några hungriga gäddor på plats. Vi fick tips om att köra med JIGG som vi aldrig tidigare fiskat med, självklart lyssnade vi och gissa om det nappa!

Båten placerade vi på mellan 4-5 meters djup utanför öarna och fiskade av ytan från land mot båten.

För den som inte har fiskat med jigg tidigare rekommenderar vi det starkt. När det är sommar och varmt i vattnet gäller det som alltid att placera sitt bete på det djup där gäddan befinner sig. Kör man uteslutligen med wobbler tex kan det vara svårt att nå ner på det djup där gäddan befinner sig en solig dag i Augusti. Med jigg kan man fiska av hela ytan och det är en stor fördel när man är i skärgården.

På dagarna körde vi färgglada jiggar medan vi på kvällen körde mörkare färger! Då det var fullmåne två av kvällarna fungerade svarta jiggar perfekt och dom ger en läskande siluett som gäddan ser klart och tydligt underifrån.

Vi hade även lycka med andra beten på grundare vatten i vikar osv, alla dragen som var succé i Karlskrona hittar Ni längs ner i detta inlägg.

Totalt 76 landade gäddor på våran resa, stridigare gäddor har vi aldrig fångat…
SKITFISKE PÅ ER!

top

Utsikt från vårt camp

bild 4
Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_7Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_6Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_8Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_3Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_1bild 1-1
DCIM100MEDIA

bild 2-1

En liten gädda som nappa på ett beta i nästan samma storlek som sig själv

bild 2-2

bild 2

bild 3-1

Denna stackars gäddan hade någon konstig böld på ryggen som sprutade blod/var, fick tyvärr avliva den :/

bild 3-2

Som alltid, catch and release!

bild 3

phot3o

phot4o

phot44o

Mr Bonis största på resan, vikt och längd missade vi helt tyvärr

phot66o

Glupska som F**N var gäddorna

photo 1-1

photo 1-2

Borrarna hög även friskt på de lite större giggarna

photo 1

Ljusblå jigg med vit undersida var som godis för gäddorna!

photo 2-1

photo 3

photo 4-1

photo 4-2

Kvällsfisket fungera allra bäst!

photo 4-3

photo 4

photo 5-2

photo 5

Glöm inte att spola av rullar, spön och beten när ni fiskar i bräckt vatten, finns risk att prylarna rostar!

photo33

Glömmer man gummistövlarna hemma får man köra på en gammal klassiker :)

På bilden nedan finner Ni resans bästa beten:

1. Blå shad jigg med vit undersida med lite glitter, fungerade SUPER när vi fiska de av vikarna och branterna
2. Gul topwater jerk med röd svans, Strike Pro Wolftail, levererade TOKMYCKET i vikar som var 1-2 meter djupa med klart vatten
3. Savage Gear 3D Herring, wobbler som även den levererade bra på djupbranterna kring öarna
4. Salmo Maas Marauder Jr, levererade fiskt i grundare vikar
bild 5

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg