Annons

76 gäddor i Karlskrona skärgård

Då det varit mycket segt gäddfiske i sommar pga den mycket höga vattentemperaturen styrde vassdrag.se denna gång skutan mot Karlskrona skärgård som har lite lägre temp och bräckt vatten för att testa lyckan. TAGGADE TILL TÄNDERNA SOM ALLTID!!

Vårt camp låg på ön Senoren precis vid brofästet med namnet: PIKE STRIKE, låter ju gaaaanska NAJS i en gäddfiskares öron ;)
Rekommenderas VARMT mycket trevlig och kunnig personal!

Vi tog våran 15 hästars hyrbåt och påbörjade något som skulle bli den galnaste fiskeresan på mycket länge…

Då det även i Karlskrona var mycket varmt i luften och vattnet fiskade vi av nästan alla små öar i djupbranterna för att se om det fanns några hungriga gäddor på plats. Vi fick tips om att köra med JIGG som vi aldrig tidigare fiskat med, självklart lyssnade vi och gissa om det nappa!

Båten placerade vi på mellan 4-5 meters djup utanför öarna och fiskade av ytan från land mot båten.

För den som inte har fiskat med jigg tidigare rekommenderar vi det starkt. När det är sommar och varmt i vattnet gäller det som alltid att placera sitt bete på det djup där gäddan befinner sig. Kör man uteslutligen med wobbler tex kan det vara svårt att nå ner på det djup där gäddan befinner sig en solig dag i Augusti. Med jigg kan man fiska av hela ytan och det är en stor fördel när man är i skärgården.

På dagarna körde vi färgglada jiggar medan vi på kvällen körde mörkare färger! Då det var fullmåne två av kvällarna fungerade svarta jiggar perfekt och dom ger en läskande siluett som gäddan ser klart och tydligt underifrån.

Vi hade även lycka med andra beten på grundare vatten i vikar osv, alla dragen som var succé i Karlskrona hittar Ni längs ner i detta inlägg.

Totalt 76 landade gäddor på våran resa, stridigare gäddor har vi aldrig fångat…
SKITFISKE PÅ ER!

top

Utsikt från vårt camp

bild 4
Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_7Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_6Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_8Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_3Vassdragsgänget - Stinger Productions- Photo- Philip Truong_1bild 1-1
DCIM100MEDIA

bild 2-1

En liten gädda som nappa på ett beta i nästan samma storlek som sig själv

bild 2-2

bild 2

bild 3-1

Denna stackars gäddan hade någon konstig böld på ryggen som sprutade blod/var, fick tyvärr avliva den :/

bild 3-2

Som alltid, catch and release!

bild 3

phot3o

phot4o

phot44o

Mr Bonis största på resan, vikt och längd missade vi helt tyvärr

phot66o

Glupska som F**N var gäddorna

photo 1-1

photo 1-2

Borrarna hög även friskt på de lite större giggarna

photo 1

Ljusblå jigg med vit undersida var som godis för gäddorna!

photo 2-1

photo 3

photo 4-1

photo 4-2

Kvällsfisket fungera allra bäst!

photo 4-3

photo 4

photo 5-2

photo 5

Glöm inte att spola av rullar, spön och beten när ni fiskar i bräckt vatten, finns risk att prylarna rostar!

photo33

Glömmer man gummistövlarna hemma får man köra på en gammal klassiker :)

På bilden nedan finner Ni resans bästa beten:

1. Blå shad jigg med vit undersida med lite glitter, fungerade SUPER när vi fiska de av vikarna och branterna
2. Gul topwater jerk med röd svans, Strike Pro Wolftail, levererade TOKMYCKET i vikar som var 1-2 meter djupa med klart vatten
3. Savage Gear 3D Herring, wobbler som även den levererade bra på djupbranterna kring öarna
4. Salmo Maas Marauder Jr, levererade fiskt i grundare vikar
bild 5

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några

ÄNTLIGEN LITE ÖPPET VATTEN!

Under två veckors tid hade hela teamet haft stenkoll på väderprognoserna från alla leverantörer ni kan tänka er.. Tillslut hittade vi en lucka i allt snökaos utan -grader och satte oss genast i bilen för lite magiskt förleksfiske i Blekinge. Halvvägs från Skåne blev det SNÖKAOS och ca 5 timmar senare var vi framme hos

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp