BACK IN BLEKINGE

Efter det grymma fisket helgen innan så kunde vi inte låt bli att göra ett till besök på Sandhamn Marine i Karlskrona igen, trots att vädret inte såg helt lockande ut.

Dag 1

Lördag-prognosen sa kallt, blåsigt och snö, och den ljög inte för en gångs skull :/ Vi började dagen med att styra skutan till viken vi hade bra fiske helgen innan, och peppen va på topp tills vi kom fram. Is. Igen. Fan. Ok, dags att tänka om. Känns inte som gäddorna kan gilla att hänga för nära isen så vi drog en bit bort från isen där det va djupare vatten och svingade lite stora gummibeten.

IMG_1666Boni med den första av en ”3 gäddor på 3 kast” kombo. Alla på guld\grön jigg.

IMG_1679Boni med en fin gädda på hans egna grymma jiggar bonibaits. Den färgen funkade bra på resan.

Klockan 14 så skulle vi flytta till nytt ställe men vädret var verkligen inte på våran sida.

Med vindarbyar på 17 m/s, snö och galna vågor så fick vi ge upp för dagen!

Efter en rätt vild båtfärd hem så fick vi nöja oss med 14 gäddor för dagen, med en topp på 92.

IMG_1680Sandhamn campet. Slog rätt bra vågor vid inloppet till hamnen.

Dag 2.

Uppe med tuppen så va vi ute på vattnet innan solen helt gått upp. Varmare väder, lite växlande molnighet och mer lagom 7 m\s vind så kändes förutsättningarna klart bättre. Vi körde ner till favve-viken igen, och äntligen ingen is! Dock hade vinden ändrat riktning så den hjälpte inte till med driftandet och blåste för bra för att kunna ankra i sanden, så fick bli mycket elmotor.

IMG_1689Najs med pedalstyrd el-motor!

Vi började med att köra jigg men blev mest följen, men små jerkbaits funkade fint för att få dom att hugga.

FullSizeRender7Inhalerat en Baby Buster skitmört!

Gäddorna stod sjukt koncenterat inne i viken. Det var ett kanske 5 meter brett stråk där vi fick alla hugg, det var nästan 100% utdelning när man la ett kast i det området, medans i resten av viken så va det relativt dött. Antagligen så va det skön temperatur på botten där, i princip samtliga gäddor vi fick upp hade maskar på sig så dom låg helt klart och myste på botten.

FullSizeRender4
En madam på 92 cm med skaplig buk!

FullSizeRender10

Efter att vi dragit cirka 40 gäddor på ganska kort tid där alla va små förutom en, även om det är hur kul som helst så kände vi att vi ville försöka leta efter lite större damer. Så vi bytte vik och la oss lite längre ut på c.a 1,5m djup. Där fungerade stora jiggar bättre, och vi fick upp ett par gäddor till och fick se några stooora gäddor som följde fram till båten men inte ville hugga.

IMG_1691Boni med en gädda på hans egengjorde curly tail jigg. Några minuter senare kom en antagligen rätt skaplig gädda och högg av hela tailen.

Dagen slutade på 44 gäddor, med största på 92 igen, men vi fick iaf se några 100+are :)

En helt klart trevlig tripp igen med totalt 58 gäddor på klickarna. Paradiset Karlskrona gör en aldrig besviken!
SKITFISKE PÅ ER!

FullSizeRender

// Tobias

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.