Annons

BACK IN BLEKINGE

Efter det grymma fisket helgen innan så kunde vi inte låt bli att göra ett till besök på Sandhamn Marine i Karlskrona igen, trots att vädret inte såg helt lockande ut.

Dag 1

Lördag-prognosen sa kallt, blåsigt och snö, och den ljög inte för en gångs skull :/ Vi började dagen med att styra skutan till viken vi hade bra fiske helgen innan, och peppen va på topp tills vi kom fram. Is. Igen. Fan. Ok, dags att tänka om. Känns inte som gäddorna kan gilla att hänga för nära isen så vi drog en bit bort från isen där det va djupare vatten och svingade lite stora gummibeten.

IMG_1666Boni med den första av en ”3 gäddor på 3 kast” kombo. Alla på guld\grön jigg.

IMG_1679Boni med en fin gädda på hans egna grymma jiggar bonibaits. Den färgen funkade bra på resan.

Klockan 14 så skulle vi flytta till nytt ställe men vädret var verkligen inte på våran sida.

Med vindarbyar på 17 m/s, snö och galna vågor så fick vi ge upp för dagen!

Efter en rätt vild båtfärd hem så fick vi nöja oss med 14 gäddor för dagen, med en topp på 92.

IMG_1680Sandhamn campet. Slog rätt bra vågor vid inloppet till hamnen.

Dag 2.

Uppe med tuppen så va vi ute på vattnet innan solen helt gått upp. Varmare väder, lite växlande molnighet och mer lagom 7 m\s vind så kändes förutsättningarna klart bättre. Vi körde ner till favve-viken igen, och äntligen ingen is! Dock hade vinden ändrat riktning så den hjälpte inte till med driftandet och blåste för bra för att kunna ankra i sanden, så fick bli mycket elmotor.

IMG_1689Najs med pedalstyrd el-motor!

Vi började med att köra jigg men blev mest följen, men små jerkbaits funkade fint för att få dom att hugga.

FullSizeRender7Inhalerat en Baby Buster skitmört!

Gäddorna stod sjukt koncenterat inne i viken. Det var ett kanske 5 meter brett stråk där vi fick alla hugg, det var nästan 100% utdelning när man la ett kast i det området, medans i resten av viken så va det relativt dött. Antagligen så va det skön temperatur på botten där, i princip samtliga gäddor vi fick upp hade maskar på sig så dom låg helt klart och myste på botten.

FullSizeRender4
En madam på 92 cm med skaplig buk!

FullSizeRender10

Efter att vi dragit cirka 40 gäddor på ganska kort tid där alla va små förutom en, även om det är hur kul som helst så kände vi att vi ville försöka leta efter lite större damer. Så vi bytte vik och la oss lite längre ut på c.a 1,5m djup. Där fungerade stora jiggar bättre, och vi fick upp ett par gäddor till och fick se några stooora gäddor som följde fram till båten men inte ville hugga.

IMG_1691Boni med en gädda på hans egengjorde curly tail jigg. Några minuter senare kom en antagligen rätt skaplig gädda och högg av hela tailen.

Dagen slutade på 44 gäddor, med största på 92 igen, men vi fick iaf se några 100+are :)

En helt klart trevlig tripp igen med totalt 58 gäddor på klickarna. Paradiset Karlskrona gör en aldrig besviken!
SKITFISKE PÅ ER!

FullSizeRender

// Tobias

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg