Annons

BLEKINGE TOUR – DEL 1

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Sommar och semester så Vassdrag gänget bestämde sig för att styra skutan mot Blekinge i jakt på de pigga sommargäddorna. Planen från början var att börja i Sölvesborg och sen jobba oss bort mot Karlskrona, men vädret ville annat.

Dag 1 – Sölvesborg

Uppe med tuppen och utan frukost i magen så sjösatte båten vi innan vi var tvungna att gå iland igen för att få i oss nån mat. Vädret var växlande molnighet med 5 m/s västlig vind.

IMG_1979_1Sjösättningsdax!

Vi hade fått tips på olika ställen att som hade leverat bra snittstorlek, vi testade några som vi tyckte såg extra heta ut med tanken på att vinden låg på från väst och det gick från djupare vatten upp på grunt. Men tog ett bra tag innan vi första kontakten.

IMG_1981_1Första och enda sölvegäddan! Tog på skrikig\glittrig jigg.

Vi fortsatte fiska av olika ställen, testade olika beten, olika vevhastigheter, ställen med pålandsvind och frånlandsvind, osv. Men ingenting funkade, gäddorna va helt ointresserade.
Efter att vi tryckt i oss en pizza till lunch så drog vi ut igen, och rätt snart fick vi nog förklaringen till det sega fisket.

KRACK! Åska! Shit.

Bara att slänga sig på gasen och köra mot hamnen. Vi hade kollat väderleksrapporten ganska noga innan och va inga indikationer på åska där … bakläxa till SMHI.

Sölvesborg blev lite av en besvikelse, men vi får nog ge det en till chans när väderförutsättningarna är bättre.

Med många ljusa timmar kvar så vi kollade om vi kunde hitta något ställe utan åska och regn, och det enda såg någorlunda ut var Karlskrona. Egentligen ville vi besöka antingen Ronneby eller Karlshamn på vägen men åskan drog över där också.

Karlskrona

Efter att trailat i båten hade vi ett par timmars fiske in det skulle bli mörkt. Vi hade fått rapporter om att gäddorna fanns i mellan och yttre skärgården så vi körde till några ställen där vi fått gädda på sommaren tidigare år.

IMG_2258_1På väg ut igen!

Bra vind på 6-7 m/s och vi lyckades hitta ett par gäddor vid pålandssidan på öar och stenpartier.

IMG_1987_1Gädda på en mörkgrön bonibait jigg.

IMG_2259_1Danne med en gädda på Renz Shad Jr i Motoroil.

I och med att vi missade några timmar mitt på dan och vi var sjukt fiskesugna så stannade vi ute till solen gick ner, och när vi var tillbaka på hotellet så var köket stängt och vi fick springa runt på stan ett bra tag innan vi lyckades få tag på en pizzeria som precis var på väg att stänga men som schysst nog kunde fixa några pizzor. Lite tungt med pizza till både lunch och middag men vi fick ta vad som erbjöds denna dan :/

Dagen slutade med bara 5 mindre gäddor i båten.

Dag 2 – Karlskrona

Andra dagen så hade vi stämt träff med Albin och Jacob, gäddkrigare från Karlskrona som börjat blogga för vassdrag också. Vi hade bestämt träff utan vid några öar, och innan dom dök upp hade vi lyckats dra upp några snipor. Dom blev guider för dagen och dom lyckades bra med att hitta huggvillig gädda, varje stopp i princip gav gädda i båten eller åtminstone hugg.

Vädret för dagen var ganska mycket sol, 18 grader och 6 m/s (och nada åska), så inte helt dåliga förutsättningar.

IMG_4094_1Så här såg dom heta spotsen ut denna dag, stenigt med mycket snärj och blåstång där gäddorna kan gömma sig.

Gäddorna är brutalt starka nu på sommaren, känns som en varm 70cm gädda ger mer fajt än en kall 100+are gör. Sjukt kul men fick uppleva baksidan av detta då jag hade en mindre gädda vid båten som jag skulle kroka av när den gör en rusning under båten, och bromsen var lite väl spänd så spötoppen böjdes hårt och spötoppen knäckdes … Kändes lite för lätt men spöt hade ganska många drillningar på sitt samvete så kanske var dags. Då jag föredrar haspel så tar jag mitt baitcaster spö och slänger på rullen där istället. Landar nån gädda och så men efter ett tag så får jag ett schysst hugg och hela tafsen och betet försvinner. WTF? Kollar spöt och bottenringen är sprucken och har sylvass kant … mindre sköj. Fick bli ett lånat spö resten av dagen (tack Danne).

IMG_1984_1Gurka på Bonibait Happy Motoroil med Chartreuse paddel.

Dagen slutade med 19 gäddor i våran båt, medans Albin & Kevin lurade upp 22 st. Väl krigat, bara att erkänna sig besegrade av grabbarna :) Motoroil var färgen som funkade bäst.

Del 2 kommer snart, skitfiske på er!

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg

Jerk vs Fly i Karlskrona

Karlskrona 24-25 mars! Martin med dagens första gädda på fluga. Martin med en fin gädda tagen på en svart fluga. Svarta flugor fungerade utmärkt denna dag! Solen stod på denna dag… tipset: glöm ej solglasögon:) Christian med en fin gädda tagen på Buster Jerk skitmörten Första dagen vann Fly med 18-16. Andra dagen så visste

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några