BLEKINGE TOUR – DEL 2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Dag 3 – Karlskrona

Andra heldagen i Karlskrona började med gassande sol, vindstilla och 20+ tidigt på morgonen och det kändes som det kunde bli en tuff dag på sjön. Men ganska snabbt kröp molnen in som tur va, men vinden ville inte komma igång. Paul Larsson mötte upp på morgonen med sin båt så vi splitta upp och körde lite interntävling för dagen.

Första stoppet börjar lovande, bommat hugg på första kastet och landad gädda på andra. Vi fiskar vidare och riktiga fina följare dyker upp. Dom verkar dock lite sega och biter gärna bara på tailen.

Efter vi testat några spots med 10-kasts principen (inga kontakter på 10 kast och vi flyttar vidare, ingen idé att ödsla tid på ställen utan huggvillig gädda), så får Danne upp en finare gädda.

IMG_2285_1Danne med 88:a. Tog på Renz Shad Jr i Motoroil.

Medans Danne håller på att ”städa” upp efter sin fisk så får jag ett hugg, inte jättehårt men den känns ändå lite tyngre. Drillar in den och när den är nära båten så gör det världens rusning och ingen broms i världen hade kunnat stoppa den. Bara att chilla och låta den bli lite trött innan vi kan håva in den.

IMG_2308_196cm, 6,5 kg muskler. Tog på Bonibait Happy Motoroil\Chartreuse.

IMG_2279_1Bild till sommargäddan. Även fast vi är utom tävlan så är det kul att hålla reda på vad vi kan få ihop.

Vi fiskar vidare på stället och gör lite goa driftningar med vinden.

Plötsligt säger Danne: Bra hugg! Sen fan!

Och upp kommer en avbiten tafs, 1.05mm flurocarbon var ingen match för den gäddan :/ Kan nog ha varit en bättre pjäs, bara att hoppas att den lyckas spotta ut jiggen.

Medans vi fiskat har vi sett att Paul och Thomas stannat på samma ställe en längre stund och misstänker att dom hittat nått najs. Vi slår en pling och får reda på att dom fått upp en 9 kilos gädda (!)

IMG_2003_1Tog på en Buster Jerk Janne Helenius!

Av Paul Larsson:

Gäddan gör till en början inte mycket väsen av sig och jag säger till fiskekompisen att den är skaplig men inget stort. När vi väl ser den inne vid båten förstår vi att den är större. Fisken vänder om och ger mig en rejäl dusch. För att sedan upprepa detta tre ggr till varpå jag blir dyngsur. Då jag ska ta upp fisken ser jag att den kroken som sitter i mungipan åker ut. Jag greppar under ytan för att leta efter gälen, jag känner hur fisken spänner upp sig, sprattlar till och dyker ner i djupet varpå jag skriker NEEJ! Jag tar tag i mitt spö och känner att fisken sitter kvar. Den andra kroken sitter i yttre gällocket. Jag drar försiktigt upp fisken och greppar ytterligare en gång efter gälen och lyckas. När jag utmattad lyfter in fisken ser jag att min tumme och fingrar är helt blodiga av antingen tänder eller krokar. Vilket vet jag inte men ont gjorde det när adrenalinet lagt sig.

IMG_2006_1Release av 9 kilos madam.

IMG_2020_1Dubbel i båten!

IMG_2283_1Lunchpaus på en ö. Vi hade tagit med grill och korv men missat bröd ;( Så blev korv med platspåse istället, lite fail.

Efter lunch så fiskar vi vidare i samma område och pillar upp lite gäddor här och där.

IMG_2022_1Thomas med en jerkad gädda.

Vi tänkte, fan vi måste ge yttre skärgården en till chans och åker ut till utansidan av Sturkö där vi haft bra fiske tidigare år. Efter att bara fått upp en liten snipa så kör vi tillbaka mot fastlandet för tankning och kaffe. Efter ett tag hör vi hur motorn börjar tappa effekt …

Bara att stoppa direkt och vi känner en skev lukt…

IMG_2011_1Bogsering fick avsluta dagen :(

Impellern som hade gett upp tyvärr så blev ett tidigare slut på fisket än planerat, men sånt som händer.

Totalt 25 gäddor upp i två båtar, med 101 cm som topp. Ingen dålig dag med tanke på den klena vinden och ett par missade timmar på kvällen!

Dag 4 – Karlskrona

Efter att åkt till Sandhamn Marine och fått motorn fixad så testade vi en runda där ute men lyckades inte hitta några gäddor där så vi rörde oss tillbaka mot Kalle Krona. Vi hade fått rapporter av Albin att han fått upp en del gäddor där vi fiskade på Tisdagen, så vi mötte upp runt tre-tiden.

Vi fiskar med Albin ett tag och sen kör några gamla klassiker, och kommer upp nån gädda här och där.

Efter att har varit ganska lugn vind så drar den igång ordentligt, eller vinden känns egentligen inte så hård men vågorna blir riktigt stora. Så stora att vi inte litar på ankaret och vi försöker hitta ställen där vi kan drifta utan att det blir för risky. Vi drar vi tillbaka till där vi hade bra fiske dagen innan men det är segt och bara nån gädda hoppar på.

IMG_2303_1Danne men en vacker skärgårdsgädda.

Vi bestämmer oss för att göra ett sista stopp innan vi ska traila upp, och visar sig vara att bra stopp. Här hugger gäddorna frekvent och vi snyggar till siffrorna för dagen. Efter nån halvtimme bestämmer vi oss för att sticka men göra ett sista-kast på vägen ut och då hugger det till för Thomas. Den vill verkligen inte komma upp till ytan så vi gör oss redo med håven och en fin 93:a kommer till slut upp.

IMG_2304_1Thomas 93:a, tog på Nettellaken Motoroil.

Dagen slutade på 11 gäddor i båten med största på 93 cm. Samt massvis av hugg och följare, helt ok för c:a fyra timmars fiske.

Vi hade tänkt stanna en till dag men efter fyra hårda dagar så kände vi oss ganska slitna och trötta så vi styrde skutan hemåt. Resan slutade på totalt 60 gäddor i båten, och på dom fem längsta fick vid ihop 468 cm. Inte helt illa pinkat för en sommar-tripp ändå.

SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.

ÅSKA VID ÅN!

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Sen ett tag tillbaka hade vi planerat en tripp till en å i Blekinge som vi besökte tidigare i sommar. Hade vi vetat hur vädret skulle bli så hade vi nog skippat dock … Dag 1 Vädret tidigare i veckan var ingen höjdare med ordentligt med åska och regn, och

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m