Annons

20161210_110059_1

Inlägg skrivet av: Paul Larsson

Namnlöst-2Namnlöst-3

Första dagen började trögt och fortsatte som en katastrof. Först kl 15.05 har jag på min första fisk och så glad blev jag för den lilla snipan. Till slut började vi gå tillbaka till läroboken om gäddans beteende och mycket väl så började vi hitta fisk. Lagom till mörkret kom. Dagen var slut och det var dags att åka hem.

received_1198437560210805_1

Jag kunde inte ge mig där dock och snackade med Christoffer som också skulle ut dagen efter. Vi slog våra kloka huvuden ihop och dag två var det nya tag men med mindre förväntningar. Vädret har sett perfekt ut med 9 plus efter kalla dagar och ihållande sydvästlig vind i flera dagar. Vattentempen låg på 4.6-5.3 som högst.

20161210_110106_1

Vi letar och hittar några ströfiskar men bestämmer oss för att gambla och utforska ännu mer. Till slut hittar vi en vik där vinden trycker in och den tryckte verkligen säkert 10m/s vid vissa tillfällen. SMHI hade som vanligt lurat oss men denna gången brydde vi oss inte. Gott humör och trevliga samtal fyllde de lugna stunderna då huggperioderna slutat.

Christoffer har de två största fiskarna och jag får en följare med riktigt bred rygg och stor skalle. Jag kan inte svära på att den var över metern ens då alla vi fått varit riktigt tjocka men det var en riktigt bred fisk och lätt dagens största. Vi stannar en stund och får rätt många kontakter och även fisk i båten.

IMG_3013_1Dubbelhugg, varav en Sarkom gädda, krya på dig ;)

Vi låter stället vila och letar vidare. Efter ett tag känner vi hur elmotorn inte orkar flytta oss mot den kraftiga vinden. Lite väntat då batteriet inte var fulladdat. Vi kör tillbaka för att lägga den sista tiden på stället där jag såg den breda fisken.

received_1198437556877472_1

Jag tar en på ca 75 och Christoffer får ett hugg som heter duga! Jag ser hans spö böjas kraftigt framför mig och rycka två ggr. För att sen räta ut sig helt rakt. NEJ! Han tappa den kan det varit samma fisk? Den kändes klart annorlunda än dom andra jag tagit idag sa Christoffer.

received_1198437496877478_1

Vi avslutar dagen efter några sista kast och känner ändå nöjda. 18 gäddor i båten, och 392cm på dom fem största.
SKITFISKE PÅ ER!

20161210_134636_1

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp

ANNANDAGS-METE

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Jag och Alex bestämde oss för att skippa utgången på juldagen och fiska på annandagen. Så vi tog hans båt och satte destinationen mot en sjö uppe runt Markaryd trakten som Alex brukar fiska i och innehåller mycket och grov gädda. Idag var det gäddmete som stod på schemat. Klockan

SÖNDAG PÅ SJÖN!

Efter två dagar i Blekinge toppar vi helgen med att lägga ett pass i insjö istället. Morgonen börjar med duggregn men fortfarande ganska så bra temperatur på 7-8 grader. Västlig vind på ca 4-5ms. Enligt både SMHI och dmi skulle regnet avta så vi var hoppfulla. Efter lite fysiskt arbete med att lyfta i klubbens

HEADBANGERS I BLEKINGE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Blekinge stod på schemat, tillsammans med Johan Svensson. Massa nya beten, ny rulle, nya ställen och massa av förväntningar hade vi med oss. Jag hade skickat några av Headbangers till Jenzza Lures för custom målning, och är jäkligt nöjd med resultatet! Rekommenderas varmt! Första dagen började trögt och fortsatte som

GÄDDMETE I ÅN

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Helg och vi hade planerat in ett fiskepass i en favoritsjö i Skåne, men minusgrader dagen innan och isen hade hunnit lägga sig tyvärr :( Så fick bli PLAN B istället och vi drog till en å istället där strömmen förhindrar isbildningen. Prognosen sa 0-1 grader men blev 6-7 istället

HETT GÄDDMETE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Träffade upp en god fiskekompis idag som jag inte fiskat med på länge. Jag kom dit innan så jag sjösatte båten. Vi rodde ut och ankrade upp på mitt favorit ställe. Vid kl 9 stack flötet för första gången. Tyvärr blev det boom där. Någon minut senare så sticker flötet

INTERN BIG5 TÄVLING

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att inte besökt att gammalt favoritvatten på länge så planerade vi in att åka dit och köra en big5 tävling i mindre format. Flest centimeter på de fem längsta gäddorna vinner! Dagen bjöd på 5-7 grader, 7-9 ms (upp till 14 i byarna :|), växlande molnighet och regn på