Annons

Catch & Release Tips

Först och främst, vi är medvetna om att vi fått viss kritik ibland för hantering av gäddorna och vi erkänner att den inte alltid varit bra. Men vi är relativt färska när det gäller gäddfiske och tar gärna konstruktiv kritik, och delar gärna med oss av den. Så här kommer lite tips när det gäller hanteringen av gäddan vid C&R fiske. Vi vill väl alla ha kvar välmående gäddor i våra sjöar!

1. Landingen
Det bästa för gäddan är om man kan krokar av den när den är kvar i vattnet, men ibland vill man ha upp den i båten. Om gäddan är stor kan det vara skönt att använda håv, tänk på att det ska vara gumminät annars kan man lätt få problem med att krokar fastnar i håvet när gäddan sprattlar runt. Finns bra modeller från Savage GearBFTAbu etc.

Savage Gear håv

Undvik att använda lipgrip, lätt att man skadar skinnet i munnen vilket kan ge gäddan problem att kunna äta ordentligt. Använd inte huggkrok ffs! Borde inte behövas nån förklarning varför.

Om drillningen tog lång tid och gäddan är utmattad kan det vara bra att låta den vila lite i håven innan man plockar upp den (kan ge tid och fiskepolaren att förbereda kamera, blöta vägpåseavkrokningsmatta om det är sånt läge. Mindre gäddor som inte ska fotas osv kan vara lika bra att kroka av i vattnet om det går.

2. Avkrokningen
Att kroka av en gädda kan va allt från busenkelt till sjukt jobbigt beroende på hur kroken/krokarna. En wobbler med trippla trekrokar långt ner i gäddan kan vara en utmaning att kroka av, bra verktyg är ett måste. Finns många olika varianter, men några vi har testat är:

1. Kroklossare. Av det verktyg vi har testat så är detta helt klart smidigast. Enda att tänka på är att om man kör med jigg är den ganska lätt att knipsa ”tuggor” ur jiggen.
Hook out

2. Peang. Rekommenderas inte. Har en låsmekanism som alltid går igen när man minst vill, och är inte skön för fingrarna att använda.
Peang

3. Fisketång. Lite får kort för att fungera bra när gädda svalt draget ordentligt och avbitar-delen blev snabbt slö och klara inte av att kapa linan.
Fisketång

Använda gärna en blöt avkrokningsmatta om ni krokar av i båten. Savage gears avkrokningsmatta är schysst, extraknäcker även som sittunderlag och måttband!
Avkrokningsmatta, Savage Gear

3. Hantering
Ta inte i gäddan med torra händer eller handskar. Slem-skiktet på gäddan är en viktig del av dess immunförsvar, samt för deras simförmåga. En gädda som blir av med sitt slem-skiktet ökar risken för svamp eller bakterie-angrepp, och det är aldrig speciellt kul att få upp en gädda med t.ex bölder.

Används gäl-greppet för att hålla gäddan. Kan vara lite läskigt på större gäddor, men det är det skonsammaste för gäddan, och dom brukar faktiskt hålla sig lugna när man har dom i gälgreppet. Och tänk på att ta det lugnt med gäddan så är chansen större att den också håller sig lugn.

Ha inte gäddan ovan vattnet längre en nödvändigt, speciellt inte om det är kallt i luften. Självklart vill man väga och fota gäddan om det är en större, men försök kroka av gädda så fort som möjligt, och om ni märker att det drar ut på tiden för att kroken satt sig långt nere, överväg att återsätta den direkt istället. Vad är bättre, en död gädda på bild eller en levande som kanske är ett monster ni fångar om några år?

——————–
4. Release:n
Finns lite olika tankar om återsläppning av gäddor. Vissa säger sätt i den sakta i vattnet och håll kvar den i stjärten och sen för den fram och tillbaka så det får vatten i gälarna. Medans andra säger att gädda blir stressad av att den hålls fast under vattnet och förspråkar att ”slänga” tillbaka gädda varav den får en kick och simmar iväg. Kanske ligger sanningen nånstans mitt-emellan. Men stressa inte upp gäddan i onödan. En stressad gädda kan simma iväg fint men dö ett dygn senare.

—–
Mer läsning:

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några

ÄNTLIGEN LITE ÖPPET VATTEN!

Under två veckors tid hade hela teamet haft stenkoll på väderprognoserna från alla leverantörer ni kan tänka er.. Tillslut hittade vi en lucka i allt snökaos utan -grader och satte oss genast i bilen för lite magiskt förleksfiske i Blekinge. Halvvägs från Skåne blev det SNÖKAOS och ca 5 timmar senare var vi framme hos

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp