Catch & Release Tips

Först och främst, vi är medvetna om att vi fått viss kritik ibland för hantering av gäddorna och vi erkänner att den inte alltid varit bra. Men vi är relativt färska när det gäller gäddfiske och tar gärna konstruktiv kritik, och delar gärna med oss av den. Så här kommer lite tips när det gäller hanteringen av gäddan vid C&R fiske. Vi vill väl alla ha kvar välmående gäddor i våra sjöar!

1. Landingen
Det bästa för gäddan är om man kan krokar av den när den är kvar i vattnet, men ibland vill man ha upp den i båten. Om gäddan är stor kan det vara skönt att använda håv, tänk på att det ska vara gumminät annars kan man lätt få problem med att krokar fastnar i håvet när gäddan sprattlar runt. Finns bra modeller från Savage GearBFTAbu etc.

Savage Gear håv

Undvik att använda lipgrip, lätt att man skadar skinnet i munnen vilket kan ge gäddan problem att kunna äta ordentligt. Använd inte huggkrok ffs! Borde inte behövas nån förklarning varför.

Om drillningen tog lång tid och gäddan är utmattad kan det vara bra att låta den vila lite i håven innan man plockar upp den (kan ge tid och fiskepolaren att förbereda kamera, blöta vägpåseavkrokningsmatta om det är sånt läge. Mindre gäddor som inte ska fotas osv kan vara lika bra att kroka av i vattnet om det går.

2. Avkrokningen
Att kroka av en gädda kan va allt från busenkelt till sjukt jobbigt beroende på hur kroken/krokarna. En wobbler med trippla trekrokar långt ner i gäddan kan vara en utmaning att kroka av, bra verktyg är ett måste. Finns många olika varianter, men några vi har testat är:

1. Kroklossare. Av det verktyg vi har testat så är detta helt klart smidigast. Enda att tänka på är att om man kör med jigg är den ganska lätt att knipsa ”tuggor” ur jiggen.
Hook out

2. Peang. Rekommenderas inte. Har en låsmekanism som alltid går igen när man minst vill, och är inte skön för fingrarna att använda.
Peang

3. Fisketång. Lite får kort för att fungera bra när gädda svalt draget ordentligt och avbitar-delen blev snabbt slö och klara inte av att kapa linan.
Fisketång

Använda gärna en blöt avkrokningsmatta om ni krokar av i båten. Savage gears avkrokningsmatta är schysst, extraknäcker även som sittunderlag och måttband!
Avkrokningsmatta, Savage Gear

3. Hantering
Ta inte i gäddan med torra händer eller handskar. Slem-skiktet på gäddan är en viktig del av dess immunförsvar, samt för deras simförmåga. En gädda som blir av med sitt slem-skiktet ökar risken för svamp eller bakterie-angrepp, och det är aldrig speciellt kul att få upp en gädda med t.ex bölder.

Används gäl-greppet för att hålla gäddan. Kan vara lite läskigt på större gäddor, men det är det skonsammaste för gäddan, och dom brukar faktiskt hålla sig lugna när man har dom i gälgreppet. Och tänk på att ta det lugnt med gäddan så är chansen större att den också håller sig lugn.

Ha inte gäddan ovan vattnet längre en nödvändigt, speciellt inte om det är kallt i luften. Självklart vill man väga och fota gäddan om det är en större, men försök kroka av gädda så fort som möjligt, och om ni märker att det drar ut på tiden för att kroken satt sig långt nere, överväg att återsätta den direkt istället. Vad är bättre, en död gädda på bild eller en levande som kanske är ett monster ni fångar om några år?

——————–
4. Release:n
Finns lite olika tankar om återsläppning av gäddor. Vissa säger sätt i den sakta i vattnet och håll kvar den i stjärten och sen för den fram och tillbaka så det får vatten i gälarna. Medans andra säger att gädda blir stressad av att den hålls fast under vattnet och förspråkar att ”slänga” tillbaka gädda varav den får en kick och simmar iväg. Kanske ligger sanningen nånstans mitt-emellan. Men stressa inte upp gäddan i onödan. En stressad gädda kan simma iväg fint men dö ett dygn senare.

—–
Mer läsning:

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.