Annons

HEADBANGERLURE NYA FAVORITEN FÖR SKÄRGÅRDSGÄDDORNA

Inlägg skrivet av: Paul Larsson
Förhållandena kändes optimala, Anders och jag hade snackat ihop oss för ett heldagspass efter gädda i skärgården.

Natten innan hade det varit frost vilket gjorde mig lite orolig men väl på väg ser vi att temperaturen låg på 5-6 grader vilket kändes positivt.

När vi fått i båten och riggat spöna så ser jag att Anders och jag har helt olika taktik, jag har plockat fram mycket färggranna beten och en del av favoriterna så klart ;) medan Anders satt på sina beprövade mer naturliga färger. Det tog en stund att lokalisera fisken eller var det bara att få dem till att hugga. Anders hade under ganska kort tid fångat 4-5 skapliga fiskar i 2-3 kg klassen.
12737125_957132461044232_1184503330_o
12669783_957134807710664_785608696_o

Jag fortsätter att byta beten med jämna mellanrum för att hitta något som funkar för mig. När jag testat det mesta sätter jag på min headbangerlure och har en följare på första kastet. Andra kastet sitter min första fisk för dagen. Stenhårt hugg relativt nära båten.
12736825_957133054377506_810758163_o
Ganska snabbt har jag tagit 5 fiskar men Anders försprång i antal var nu ganska stort. Anders får några hugg men fisken vill inte sitta riktigt, mitt i vad vi tyckte var en huggperiod får jag med ett stenhårt hugg på en lite bättre fisk och ser när den kommer in till båten att det är dagens största hittills. Fisken håvas och vägs till 7.5kg fotograferingen var lite svår eftersom skärmen på mobilen blev blöt av duggregnet men när vi tryckt av några foton släpptes den snabbt i igen. Kastet efter känner jag ytterligare ett stenhårt hugg och även denna var en fisk som fick vägas. Vågen stannade på 8.1kg.
12669165_957132394377572_1570993377_o
Jag skyndar mig att släppa tillbaka denna skönhet för att kunna göra ett nytt kast och ganska så snabbt får jag ytterligare ett stenhårt hugg, fisken vägdes eftersom jag tyckte att käken var så grov att den säkert vägde mer än den ser ut till att göra vågen pendla mellan 6.7 och 6.8 kg vid avkrokningen ser jag att betet sitter dumt och jag blir tvungen att ta av beteslåset från betet. När vi fått loss alla krokar kastar Anders i mitt bete i vattnet och jag skriker NEJ! Jag hade tagit av linan och inte sagt till. Sån tur var flöt betet så vi kunde bara köra bort och hämta upp det igen.

– Vad sa du det betet hette Headbangerlure? Man kanske skulle skaffa ett sådant! Säger Anders. Tre fiskar av lite grövre kalliber och dessa på en väldigt kort tid.

12675149_957131884377623_1251155290_o
Vi fortsätter att fiska och får dagens första dubbelhugg två fina fiskar som gav god kamp på ca 5-6 kg efter vi fått några mindre individer står vi och snackar under tiden vi fiskar och samtidigt som jag ska lyfta betet ur vattnet kommer en fisk och klipper det precis vid båten Anders och jag tittar på varandra och garvar. Man kan bara älska sådana hugg!
12695448_957134831043995_267206753_o

Lite rädd blev man där, Anders får en ytterligare en fisk som vi ser att käken är grymt stor på, vi båda var överrens om att denna hade vägt närmare 8-10 kg om den fått äta upp sig lite mer. Man kan inte annat än älska gäddan som är så aggressiv, på slutet av dagen hade vi några 5-6 kg fiskar som bjöd på riktigt härliga fighter vid något tillfälle har Anders 7 hugg på 7 kast och han misstänker att någon av hans krokar behöver bytas. Vinden har avtagit och fisken verkar lite försiktigare. Anders förlorar en paddel på en av hans favoritjiggar.

12696664_957131917710953_423727849_o

12698946_957134837710661_1724885120_o
Jag tog 15 av mina fiskar på Headbangerlure och den irrationella gången verkade få gäddorna att till slut bestämma sig för att hugga istället för att bara följa efter.

Överlag var vi nöjda båda två även om inga 10+fiskar synade båten!
55 fiskar totalt och Anders stod för det största antalet, dock var jag inte helt missnöjd då jag hade toppfiskarna och en riktigt bra snittvikt.
8.1kg 7.5kg 6.7kg 2x ca 6 kg och ett antal 5kg.

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några

ÄNTLIGEN LITE ÖPPET VATTEN!

Under två veckors tid hade hela teamet haft stenkoll på väderprognoserna från alla leverantörer ni kan tänka er.. Tillslut hittade vi en lucka i allt snökaos utan -grader och satte oss genast i bilen för lite magiskt förleksfiske i Blekinge. Halvvägs från Skåne blev det SNÖKAOS och ca 5 timmar senare var vi framme hos

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp

ANNANDAGS-METE

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Jag och Alex bestämde oss för att skippa utgången på juldagen och fiska på annandagen. Så vi tog hans båt och satte destinationen mot en sjö uppe runt Markaryd trakten som Alex brukar fiska i och innehåller mycket och grov gädda. Idag var det gäddmete som stod på schemat. Klockan