Annons

JAKTEN PÅ DEN DANSKA GAMMELGÄDDAN

INLÄGG SKRIVET AV PAUL LARSSON:

Det var längesen man var så här taggad inför ett fiske. Kanske för alla de tips på beten, rapporter på fångad fisk, bilder man fått och de saker och ting som ordnats för vår skull av guiden Henning Söder.

Efter en snabb genomgång av området, alla hotspots och ställen man ska passa sig för där det finns risk för sten sticker vi ut på Stege. Förhållandena var tuffa och vi var inte ensamma vilket vi märkte redan vid rampen där det var kö. Fisket började lite trögt eller rättare sagt sten dött. Vi var oroliga för att det skulle vara minusgrader enligt väderleksrapporten natten innan men var ändå positiva då de som vanligt hade fel det var iaf 5 grader när vi lämnade Sverige.

Vinden hade varit hård under dagarna innan men vattnet var inte så grumligt som guiden varit rädd för, dock fanns det mycket gräs i vattnet. Men vi var bara glada att vi äntligen kunde komma ut och stilla vårt fiskebegär.

Det tröga fisket satte verkligen press på vår guide och han gjorde sitt yttersta för att hitta fisken. Fram till kl 13 hade vi inte en enda fisk i båten och endast en liten följare hade setts till. Vi kallade till ett krismöte och bestämde att vi skulle testa lite andra hotspots som guiden viste var bra.Väl på plats upptäcker vi att det var alldeles för mycket gräs i vattnet vilket Henning sade att det fanns stor risk för eftersom det blåst så kraftigt de senaste dagarna och detta innebär att det också skulle vara mycket gräs på de andra ställena.

Planerna vi precis bestämt fick nu ändras ytterliggare en gång och jag tänker att nu kan det inte finnas mycket mer vi kan göra utan att det är en ”sån dag”. Guiden lyckas trots detta dra fram ett ess ur ärmen och vid en drifta lyckas både Martin och guiden ha följare efter sina gummin. Jag tänker att jag måste ändra taktik från mina hårda beten och tar fram min headbangerlure som är ett tailbete med sjuk gång. Ganska direkt har även jag följare men fisken vill inte hugga. De verkar nyfikna på vad detta var men färgen verkar inte räcka för att trigga fisken till hugg. Äntligen har vi lokaliserat fisken men nu ska vi få den att hugga också. Guiden gick genom sin imponerande arsenal av gummibeten även vi testade det mesta vi hade i både hinkarna och väskorna, alla lådorna öppnades och beten bytades konstant. Till slut hittar vi en gemensam nämnare på de beten fisken hugger på lite försiktigt. Jag var något frustrerad över att jag inte har den nyansen men fick låna en jigg av Henning. Nu hade Martin lyckats landat en fisk och även guiden haft hugg på sin jigg av liknande nyans. Jag hinner veva några tag med Hennings jigg och direkt så sitter dagens första fisk för mig på fisken drillas in och vi blir häpna av vilken härlig gul nyans gäddan har.

IMG_2453Vi märker att vinden tilltagit något och har en teori att fisken vaknat till liv något pga. detta, vilket vi märker då vi har följe efter följe och försiktiga hugg. Vid ett tillfälle ser jag att jag har ett följe och hör hur Henning reagerar, jag tänker – jaha kollar han på min jigg och vänder mig om för att upptäcka att även han har ett stort följe ända in till båten och inte alls tittar på mina grejer. Två kast senare hör jag att Martin har fisk och även Henning har hugg, Vad är det som händer tänker jag och får samtidigt ett rejält hugg. Yes trippelhugg tänker jag men hör att en besviken Henning tappar sin fisk och vi får nöja oss med ett dubbelhugg. Vid detta laget har jag och Martin dragit vars 4 fiskar och Henning har fortfarande inte fått upp någon fisk.
IMG_2454En bra guide tar inte fisken från sina kunder säger Henning med ett leende. Nu var det ett race mot solen och vi hinner med ett stopp till innan hemfärd. Vinden har återigen avtagit och fisket dog nästan ut helt. Vi stannar på ett sista stopp som Henning berättar att de en gång tagit 2 st 10+are på samma kast. När man hör om berättelsen där en 10+are följer betet som drillar en 10+are får man upp hoppet återigen om vilka monster det kan finnas i djupet men fisket fortsätter vara trögt som tidigare under förmiddagen. Precis innan vi tänker ge upp lyckas jag kroka en skaplig fisk, ingen 10+are men den drar lina för mig och min skramliga rulle får jobba. Dagens sista fisk var landad och vi var nöjda trots det blygsamma resultatet.zz

Väl tillbaka vid rampen upptäcker vi att bryggorna vi stod på när vi gick in i båten i morse var borta de låg 40 cm under vattnet. När vi sätter oss i bilen varnar den för att temperaturen ligger under 3 grader. Så med facit på hand var vi mycket nöjda med vårt resultat då vi även fått mest av dem som guiden pratat med som fiskat samtidigt. Vinden vände under dagen ganska drastiskt, temperaturen sjönk minst 7 grader och vattnet steg 50 cm och då ska vi inte glömma allt det gräs som vi rensat under dagen från våra krokar.

Sammanfattningsvis: 10 gäddor i båten (tom. guiden lyckades till slut landa en fisk). Skrikiga färger var det som gällde.

I båt två var det första gången BUSTER R fick agera gäddracer och detta till bravur…
Även om fisket inte var det bästa var det verkligen inte båtens fel ;)
Här har vi en fin guldig dam från Danmark!
5  Untitled-9
Tobbe med en annan skönhet!2
Gissa om det var kallt?3 4

Sammanfattningsvis: 2 gäddor i båten och en väldans massa följare!

Ett litet kollage från vår guides år 2015, ser fram emot att se hur bilden kommer se ut 2016 :)

Guidebåten sponsrades av: http://grizzlylures.com/
Affären har en liten butik som heter klipfiske om man behöver handla nödsaker. Man kan även få saker levererade från grizzly dit till fisket dagen efter.

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några

ÄNTLIGEN LITE ÖPPET VATTEN!

Under två veckors tid hade hela teamet haft stenkoll på väderprognoserna från alla leverantörer ni kan tänka er.. Tillslut hittade vi en lucka i allt snökaos utan -grader och satte oss genast i bilen för lite magiskt förleksfiske i Blekinge. Halvvägs från Skåne blev det SNÖKAOS och ca 5 timmar senare var vi framme hos

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp

ANNANDAGS-METE

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Jag och Alex bestämde oss för att skippa utgången på juldagen och fiska på annandagen. Så vi tog hans båt och satte destinationen mot en sjö uppe runt Markaryd trakten som Alex brukar fiska i och innehåller mycket och grov gädda. Idag var det gäddmete som stod på schemat. Klockan