JAKTEN PÅ DEN DANSKA GAMMELGÄDDAN

INLÄGG SKRIVET AV PAUL LARSSON:

Det var längesen man var så här taggad inför ett fiske. Kanske för alla de tips på beten, rapporter på fångad fisk, bilder man fått och de saker och ting som ordnats för vår skull av guiden Henning Söder.

Efter en snabb genomgång av området, alla hotspots och ställen man ska passa sig för där det finns risk för sten sticker vi ut på Stege. Förhållandena var tuffa och vi var inte ensamma vilket vi märkte redan vid rampen där det var kö. Fisket började lite trögt eller rättare sagt sten dött. Vi var oroliga för att det skulle vara minusgrader enligt väderleksrapporten natten innan men var ändå positiva då de som vanligt hade fel det var iaf 5 grader när vi lämnade Sverige.

Vinden hade varit hård under dagarna innan men vattnet var inte så grumligt som guiden varit rädd för, dock fanns det mycket gräs i vattnet. Men vi var bara glada att vi äntligen kunde komma ut och stilla vårt fiskebegär.

Det tröga fisket satte verkligen press på vår guide och han gjorde sitt yttersta för att hitta fisken. Fram till kl 13 hade vi inte en enda fisk i båten och endast en liten följare hade setts till. Vi kallade till ett krismöte och bestämde att vi skulle testa lite andra hotspots som guiden viste var bra.Väl på plats upptäcker vi att det var alldeles för mycket gräs i vattnet vilket Henning sade att det fanns stor risk för eftersom det blåst så kraftigt de senaste dagarna och detta innebär att det också skulle vara mycket gräs på de andra ställena.

Planerna vi precis bestämt fick nu ändras ytterliggare en gång och jag tänker att nu kan det inte finnas mycket mer vi kan göra utan att det är en ”sån dag”. Guiden lyckas trots detta dra fram ett ess ur ärmen och vid en drifta lyckas både Martin och guiden ha följare efter sina gummin. Jag tänker att jag måste ändra taktik från mina hårda beten och tar fram min headbangerlure som är ett tailbete med sjuk gång. Ganska direkt har även jag följare men fisken vill inte hugga. De verkar nyfikna på vad detta var men färgen verkar inte räcka för att trigga fisken till hugg. Äntligen har vi lokaliserat fisken men nu ska vi få den att hugga också. Guiden gick genom sin imponerande arsenal av gummibeten även vi testade det mesta vi hade i både hinkarna och väskorna, alla lådorna öppnades och beten bytades konstant. Till slut hittar vi en gemensam nämnare på de beten fisken hugger på lite försiktigt. Jag var något frustrerad över att jag inte har den nyansen men fick låna en jigg av Henning. Nu hade Martin lyckats landat en fisk och även guiden haft hugg på sin jigg av liknande nyans. Jag hinner veva några tag med Hennings jigg och direkt så sitter dagens första fisk för mig på fisken drillas in och vi blir häpna av vilken härlig gul nyans gäddan har.

IMG_2453Vi märker att vinden tilltagit något och har en teori att fisken vaknat till liv något pga. detta, vilket vi märker då vi har följe efter följe och försiktiga hugg. Vid ett tillfälle ser jag att jag har ett följe och hör hur Henning reagerar, jag tänker – jaha kollar han på min jigg och vänder mig om för att upptäcka att även han har ett stort följe ända in till båten och inte alls tittar på mina grejer. Två kast senare hör jag att Martin har fisk och även Henning har hugg, Vad är det som händer tänker jag och får samtidigt ett rejält hugg. Yes trippelhugg tänker jag men hör att en besviken Henning tappar sin fisk och vi får nöja oss med ett dubbelhugg. Vid detta laget har jag och Martin dragit vars 4 fiskar och Henning har fortfarande inte fått upp någon fisk.
IMG_2454En bra guide tar inte fisken från sina kunder säger Henning med ett leende. Nu var det ett race mot solen och vi hinner med ett stopp till innan hemfärd. Vinden har återigen avtagit och fisket dog nästan ut helt. Vi stannar på ett sista stopp som Henning berättar att de en gång tagit 2 st 10+are på samma kast. När man hör om berättelsen där en 10+are följer betet som drillar en 10+are får man upp hoppet återigen om vilka monster det kan finnas i djupet men fisket fortsätter vara trögt som tidigare under förmiddagen. Precis innan vi tänker ge upp lyckas jag kroka en skaplig fisk, ingen 10+are men den drar lina för mig och min skramliga rulle får jobba. Dagens sista fisk var landad och vi var nöjda trots det blygsamma resultatet.zz

Väl tillbaka vid rampen upptäcker vi att bryggorna vi stod på när vi gick in i båten i morse var borta de låg 40 cm under vattnet. När vi sätter oss i bilen varnar den för att temperaturen ligger under 3 grader. Så med facit på hand var vi mycket nöjda med vårt resultat då vi även fått mest av dem som guiden pratat med som fiskat samtidigt. Vinden vände under dagen ganska drastiskt, temperaturen sjönk minst 7 grader och vattnet steg 50 cm och då ska vi inte glömma allt det gräs som vi rensat under dagen från våra krokar.

Sammanfattningsvis: 10 gäddor i båten (tom. guiden lyckades till slut landa en fisk). Skrikiga färger var det som gällde.

I båt två var det första gången BUSTER R fick agera gäddracer och detta till bravur…
Även om fisket inte var det bästa var det verkligen inte båtens fel ;)
Här har vi en fin guldig dam från Danmark!
5  Untitled-9
Tobbe med en annan skönhet!2
Gissa om det var kallt?3 4

Sammanfattningsvis: 2 gäddor i båten och en väldans massa följare!

Ett litet kollage från vår guides år 2015, ser fram emot att se hur bilden kommer se ut 2016 :)

Guidebåten sponsrades av: http://grizzlylures.com/
Affären har en liten butik som heter klipfiske om man behöver handla nödsaker. Man kan även få saker levererade från grizzly dit till fisket dagen efter.

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.