JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson.

Nya teamjackorna på!

Över påskhelgen var det lite plusgrader men sen dagen innan vi skulle fiska så kom en snöskur i Blekinge som både störde våran uppresa och inte kändes som toppen för vårat fiske.

Snötäcket låg tjockt när båten skulle trailas i.

Men vi hade gjort upp en plan sen innan, och det var att leta så varmt vatten som möjligt, men snöfallet dagen innan hjälpte inte med vattentempen direkt. När vi körde ut på morgonen till viken vi tänkte fiske, så låg det is längst in och yt-temperaturen var 0.8 grader. Men vi hade en plan och då ska den fan följas!

Vi valde dock att fiska på lite djupare, och på djup runt 1.7m fick vi första kontakterna. Någon fisk bommades innan första kom upp.

Danne med en 88cm gädda, som blev första gäddan i båten.

Jag med en gädda som var nästan mer mask än gädda, aldrig sett en gädda med så mycket mask på sig. Legat och tryckt på botten sen isen la sig i Januari?

Vi fortsatte leta högre temperatur, så vi kör till en vik med frånlandsvind med tanken att vinden blåste bort det kalla ytvattnet och varmare vatten kommer upp. Och visst det var nån grad varmare, men fortfarande kallare än vad vi tror gäddorna gillar. Men Thomas drar en snipa direkt, så vi driftar vidare, och efter ett tag får jag på en skaplig gädda.

Jag med en 95cm gädda. Stingern satt i gälen så kom lite blod, men borde klara sig fint nu när det är så kallt förhoppningsvis.

Det var många båtar i viken vi fiskade, nästan så det blev trångt, så vi drog tillbaka till där vi hade planerat fiska från början.

Vi försökte fota ett av våra dubbelhugg i vattnet, men gick sådär…

Första driften fick vi fyra gäddor på kanske 3 minuter, och plötsligt kändes det hett som fan.

Thomas med en 80:ish gädda, tog på en bonibait happy i motoroil med röd tail.

Ett episkt hugg som klippte av tafsen.

Vi driftade av samma vik och satte markers på plottern när vi fick kontakt och dom flesta verkade stå på samma djup, runt 1.6-1.7m. Efter ett tag fick Danne ett episkt hugg som klippte av tafsen. Ett helt ny flurocarbon-tafs på 1.2mm. Kan nog ha varit en bättre pjäs, och svordomarna halgade från Dannes håll. ;)

Bonibait Happy i motoroil funkade lysande som vanligt!

Dagen bjöd på strålande sol, så vi hade förhoppningar om att dom grunda vikarna skulle värmas upp och gäddorna skulle leta sig in där. Så vi körde långsamt runt i några grunda vika där vi fått bra med fisk innan, men antingen var det helt tomt, eller så såg vi lite rökmoln men när vi fiskade så visa dom inget intresse för att äta… känns som dom kanske behövde lite mer tid för att leta sig in på det grunda och bli huggvilliga.

Sorry för ryggböjen …

Vi tog en chansning och testade lite vikar längre ut i skärgården på slutet, men det var ingen bra idé, och vi såg inte röken av en enda fisk dom sista tre timmarna.

Totalt blev det ”bara” 13 gäddor upp, men hyffsad snittstorlek och våran big5 blev c:a 425 cm (vi mätte bara två fiskar, 95 och 88, men nåra andra var definitivt 80+). Vi hade hoppats på lite fler, men ändå en jäkligt trevlig dag på sjön.
SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson. Med påskäggen uppätna så var vi sugna på lite gäddfiske i Blekinge, då vi blivit blåsta på det för några veckor sen p.ga av att isen fortfarande låg kvar, men nu hade den äntligen försvunnit och vi hoppades på att hitta lite hungriga gäddor! Snötäcket låg tjockt när båten skulle trailas

ISMETE I SKÅNE IGEN…

Inlägg av Martin Bengtsson. Ännu en helg hade vi hållbar is i Skåne. Har varit en del plusgrader i veckan så vi vågade inte ta samma sjö som sist pga dålig is redan då. Idag skulle vi till en sjö i norra delarna av Skåne, en sjö som Micke har fiskat mycket i som ung.

ISFISKE I SKÅNE!

Inlägg av Martin Bengtsson. Efter helgens isfiske på Sibbofjärden var det åter dags för för att testa Isfisket i Skåne. Pratade ihop mig med Micke från Mad pikers om att testa hans hemmavatten som han aldrig hade testat att isfiska på. Mötte upp Micke och hans familj nere vid sjön. Något senare landar Micke en

ISMETE PÅ SIBBOFJÄRDEN!

Inlägg av Tobias Johansson I somras var vi på Sibbofjärden, ett av Sveriges bästa gäddvatten, och hade en väldigt bra upplevelse. Så när möjligheten dök upp för att boka in en helge ismete på Sibbo, så kunde vi inte låta bli. Fisket på Sibbo går vi Big Fish Sweden, och vi bokade in oss där

ÄNTLIGEN ISFISKE!!

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen kom vintern till södra delarna utav landet. Har följt väderprognoserna slaviskt hela veckan. Tog kontakt med mina goda vänner från Mad Pikers och fråga om de var sugna på lite isfiske efter gädda. Självklart var dom det! Målet var en sjö i södra Småland. En sjö som jag och Thomas

ÅRETS FÖRSTA BORRPASS!

Inlägg av Paul Larsson En halvdag fiske var inplanerat och denna gången kunde Krille följa med som fiskar typ en gång per år. Väderleksrapporten visade sjunkande temp till 2-3 grader och regn men vi sket i det faktum att vi egentligen borde stanna hemma, fiskesuget var för stort. Vi tänkte rikta fisket efter abborre. Fisket

ANNANDAGS GÄDDA

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det återigen dax för årets traditionella annandags fiske med Alex från Mad pikers. Förra året hade vi en topp 3 i båten på 7.3kg 7.9kg 10.9kg och 24 st landade, så förhoppningarna var på topp. Återigen var det samma sjö i Markaryd som gällde. Och det kunde inte börja

STORBORRE I MELLANDAGARNA

Inlägg av Tobias Johansson Efter att värsta sillkoman lagt sig efter julen, så drog jag, Thomas, Paul och Boni (#bonibaits) ut på ett pass efter abborre i ett vatten där vi vet det går riktigt fina abborre. Vi hade förhoppningar om att iaf någon skulle kunna bättre på sitt PB. Förutsättningarna var sådär dock …

EKOLODSKURS MED BO HALL

Inlägg av Paul Larsson Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.