HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson

Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra.

Vårt fiskecamp!

Han själv hade varit där 3 gånger innan. Självklart tänkte jag! Ett fiske jag aldrig testat på innan, har knappt varit ute i sundet och fiskat torsk.

Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen!

Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga. Jag, Jerry, Matte och Mikael. Micke var den som alltid körde båten.

Första dagen!

Började med att vi hade en tuff sjö när vi körde ut. Men vi visste att vinden skulle lägga sig sen på eftermiddagen. Vi började varje dag att fiska upp sej till att ha som betesfisk då vi körde flötestrolling med dem när vi driftade, samtidigt som vi jiggade. Matte lyckades dra 2 st hälleflundror på jigg denna dagen, på en torsk imitation. Dom var 105 cm och 92 cm, inte illa.

Matte drillar hälle!

Här är vad som kom upp!

Vi andra kammade noll tyvärr.

Andra dagen:

Nytt ställe nya möjligheter! Jag slängde på en vit-rosa jigg. Första stoppet efter 5 minuter så sitter min första flundra där! Vilken otrolig lättnad!

En fin första flundra på 109 cm.

Sedan har vi väldigt trögt fiske. Något enstaka napp på flötestrolling. Jag tog mig en tupplur i fören men vaknar till att Matte hade hugg. Nu ska det fiskas tänkte jag och efter 5 minuter sitter min andra hälleflundra där.

99 cm hälle i kvällssolen.

Tredje dagen:

Planen är att vi ska testa på lite artfiske med inriktning på Uer (även känd som Kungsfisk). Vi körde med ett Uer tackel med 4 st krokar på. Jerry lyckades med bedriften att dra på en torsk på 8.2 kg, en Uer, och en stor långa på 200 meter djup. Inte illa!

Långa

Jerry med en Uer.

Fjärde och Femte dagen:

Väldigt segt fiske. Ett par hugg på flötestrolling/bottenmete och Jigg. Till slut lyckades Micke få en fin flundra på 157 cm på flötestrolling.

En riktigt lagårdsdörr!

Norrsken över hamnen i Havöysund.

Sjätte och sista dagen:

Nytt ställe som är känt som rekord-viken. Nu var det äntligen min tur på flötestrollingen då jag drog den näst längsta stickan. Det tog inte många minuter innan jag ser det stora flötet sticka och rullen börja knarra, och jag känner direkt att det är en bra fisk. Jag börjar pumpa in den långsamt och ser att det är en fin fisk när den börjar närma sig båten. Då gör den en ny rusning på en 30 meter. Pumpar upp den igen till ytan och då lyckas vi kroka fast den vid båten. Ett par snabba foton och sen fick den gå tillbaka.

Mäktigt flundra på 147cm!

Vi lyckades landa 12 st flundror denna dagen. Galet förmiddagsfiske!!!
Totalt landade vi 18 st Hälleflundror på hela veckan:

Micke 8st
    Jag 4st
    Matte 4 st
    Jerry 2 st

Fantastiskt kul sportfiske och en riktigt fin naturupplevelse. Vill rikta ett stort tack till Nordic sea Angling och Fiskedags i Malmö som gjorde denna resan möjlig! SKITFISKE PÅ ER!
/ Met-Martin

AKTUELLT

08 ABBORREN 2018

Inlägg av Tobias Johansson. För andra året så var jag med på 08 Abborren, en streetfishing tävling som anordnas av Sportfiskarna. Riktigt kul och trevlig tävling. Genomgång innan starten. I år var det 89 startande. Folk väntar ivrig på att få åka iväg och börja fiska! Året innan så testade jag massa olika ställen men

TROLLING I SKÅNE!

Åska vid Malmö och tryckande värme innan känns sådär men planerat fiske går ju inte avboka. Vindar på 4- 5ms och lite grumlighet i vattnet. 18.7 grader i vattnet. På kvällen i delen av sjön där det var lä. Trolling och test av björns nya spöhållare stod på schemat. Björn får ut sina och jag

CAMP MAYFLY NORREFORS

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen var det dags för vårens regnbågsfiske i Norrefors (Blekinge). Lite paus från gäddfisket. Vi fiskar 18:00-22:00. Sen nästa dag 06:00-14:00. Underbar kväll Redan i mitt andra kast drar jag på en pigg regnbåge. Jag lyckades ta 7 st regnbågar sammanlagt. Trögt fiske för många tyvärr. Vi hade många fiskar som

SPORTFISHMASTERS KVAL I KARLSKRONA

Två dagars fiske och kval till Sportfishmasters stod på schemat förra helgen. Stålande sol och svag vind gjorde fisket tufft.. Men VASSDRAG TEAM 1 + 2 lyckades ta sig vidare till semi. Extra eloge till Vassdrag team 2 som fiskade som några riktiga kungar dag 2. Samlingen utanför Scandic i Karlskrona och många kända ansikten

JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson. Med påskäggen uppätna så var vi sugna på lite gäddfiske i Blekinge, då vi blivit blåsta på det för några veckor sen p.ga av att isen fortfarande låg kvar, men nu hade den äntligen försvunnit och vi hoppades på att hitta lite hungriga gäddor! Nya teamjackorna på! Över påskhelgen var det

ISMETE I SKÅNE IGEN…

Inlägg av Martin Bengtsson. Ännu en helg hade vi hållbar is i Skåne. Har varit en del plusgrader i veckan så vi vågade inte ta samma sjö som sist pga dålig is redan då. Idag skulle vi till en sjö i norra delarna av Skåne, en sjö som Micke har fiskat mycket i som ung.

ISFISKE I SKÅNE!

Inlägg av Martin Bengtsson. Efter helgens isfiske på Sibbofjärden var det åter dags för för att testa Isfisket i Skåne. Pratade ihop mig med Micke från Mad pikers om att testa hans hemmavatten som han aldrig hade testat att isfiska på. Mötte upp Micke och hans familj nere vid sjön. Micke hade planerat att vi

ISMETE PÅ SIBBOFJÄRDEN!

Inlägg av Tobias Johansson I somras var vi på Sibbofjärden, ett av Sveriges bästa gäddvatten, och hade en väldigt bra upplevelse. Så när möjligheten dök upp för att boka in en helge ismete på Sibbo, så kunde vi inte låta bli. Fisket på Sibbo går vi Big Fish Sweden, och vi bokade in oss där

ÄNTLIGEN ISFISKE!!

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen kom vintern till södra delarna utav landet. Har följt väderprognoserna slaviskt hela veckan. Tog kontakt med mina goda vänner från Mad Pikers och fråga om de var sugna på lite isfiske efter gädda. Självklart var dom det! Målet var en sjö i södra Småland. En sjö som jag och Thomas

ÅRETS FÖRSTA BORRPASS!

Inlägg av Paul Larsson En halvdag fiske var inplanerat och denna gången kunde Krille följa med som fiskar typ en gång per år. Väderleksrapporten visade sjunkande temp till 2-3 grader och regn men vi sket i det faktum att vi egentligen borde stanna hemma, fiskesuget var för stort. Vi tänkte rikta fisket efter abborre. Fisket