OKTOBERFEST I KARLSKRONA

Vi bommade tyvärr kvalet till gädd-sm som Sportfish Masters arrangerar, men omständigheter gjorde att vi åkte upp till Karlskrona samma helg som finalen ändå. Planen va att försöka slå vinnarna utom tävlan, gick sådär … :)

Vi bodde på Sandhamn Marine’s Fiske Camp, ganska enkelt men schysst boende som ligger i yttre delen av skärgården där vi hade hoppats på att vi skulle hitta dom grova gäddorna.

IMG_1331_1Härlig utsikt från Sandhamn första morgonen!

Det hade varit nordlig vind tidigare i veckan men ostlig dagarna innan, och fredagen blåste det på rätt så bra (7-8 m/s) så vi hade ändå hopp om bra fiske, men så blev det icke! Riktigt segt fiske, att vatten-nivån va -60 cm hjälpte nog inte. Tog 4-5 timmar innan första kontakten med fisk överhuvudtaget, nog längsta svackan vi varit med om i Karlskrona.

I takt med att vi rör oss lite längre in skärgården så börjar det hända lite mer, men dagen slutar med bara att par mindre gäddor landade.
FullSizeRender5_1Schysst köttsår!

Dag två så hade vinden avtagit lite och våran plan var är köra några ställen som vi hade bra fiske på förra årets gäddfestival (dock med sydlig vind) som låg lite längre in i skärgården, men började med båtstrul för halva teamet med trasig propeller. På vägen till våra gamla spots såg vi många båtar som körde SM-finalen så hoppet om att vi va rätt på det levde!

Men blev lika segt som dagen innan, vi testade det båda jerk och jigg i olika färger, olika in-hastighet, olika djup osv men inget ville sätta igång det där mängdfisket vi ville ha. Blev lite strögäddor här och där, och sluta med tiotalet för dagen. Hade vi räknat fem största hade det nog blivit runt 300 cm, vinnarna i SM drog 509cm (stor respekt & grattis till Team Mousefishing) på samma tid så fanns helt klart bättre fiske att hitta.

IMG_1456_1Dagens största fick Thomas, ser ut att kanske va återfångst med tanke på hålet i munnen, men bra kondition annars!

Eftersom dom fortfarande envisas med vintertid så fick det bli en galet tidig morgon dag tre för att maximera soltimmarna. Innan sju så lämnacd vi hamnen och drog mot ett ställe i yttre skärgården där några grannar i campet dragit 15 gäddor dan innan, vilket vi ansåg va grymt med tanke på fisket vi haft. Första stoppet så landades det 5 gäddor på kanske 15 kast, inga stora men ändå sköj.

IMG_1479_1 Danne med resan största, 75ish.

Efter att vi tröttnat på att kriga mot vågorna i yttre skärgården så drog vi långt in och letade i dom riktigt grunda vikarna. Vi hade fått tips om att leta i vikar under 2,5m och testade ett par och fick ett par fiskar men sen drog vi till en riktigt grund vik som vi hade testat innan i April med dåligt resultat. Vi började fiska av mot vasskanterna, men helt dött. Men när vi kasta in mot mitten av viken så hände det mer. Viken är ca 1,0m normalt men med låga vatten ståndet är den mer 0,5 och ner till 0,1 på sina ställen.

IMG_1478_1 I så här grunt vatten stod gäddorna!

Ett par följen, sen ett par landande med några lite större, dock inga monster. Men efter att vi kört runt en runda för att kolla efter ”rök-moln” så stannar vi båten, och precis framför båten ligger ett MONSTER! Lätt 100+ gädda som lugnt simmar iväg när vi kommer för nära. Vi hinner inte ens dra iväg nått kast efter henne, men upphetsningen e total!! Och typ då va vi tvungna att dra hemåt :(

IMG_1652_1Gädda med peruk. Tog på en stor blå McRubber i grunda viken.

Nu vet vi iaf bättre var man ska leta gäddan i OktoberNovember, och när vi skulle lämna så fick vi lite mer tips lokala fiskare, dom kan stå i 20 cm vatten utan problem vid den är tiden. Det är en av anledningarna att man älskar Karlskrona, dom lokala förmågorna delar oftast mer än gärna med sig av var man hittar fisken! Så om ni ska dit någon gång, försök hitta några fiskare och snacka lite med dom så kan ni garanterat få bra ställen att leta på.

IMG_1648_1Lunkercity Shaker Baby Blue och Sandhamn Jerk – dom bästa betena denna trippen. Allmänt så kändes det som jerk fungerade bättre än jigg den här gången, typ 70% landades på jerk.

FullSizeRender3_1Pauls båt hade blivit utsatt för banan attack!
IMG_1701 IMG_1702

IMG_1333_1På spaning efter gädda!

SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.