Annons

OKTOBERFEST I KARLSKRONA

Vi bommade tyvärr kvalet till gädd-sm som Sportfish Masters arrangerar, men omständigheter gjorde att vi åkte upp till Karlskrona samma helg som finalen ändå. Planen va att försöka slå vinnarna utom tävlan, gick sådär … :)

Vi bodde på Sandhamn Marine’s Fiske Camp, ganska enkelt men schysst boende som ligger i yttre delen av skärgården där vi hade hoppats på att vi skulle hitta dom grova gäddorna.

IMG_1331_1Härlig utsikt från Sandhamn första morgonen!

Det hade varit nordlig vind tidigare i veckan men ostlig dagarna innan, och fredagen blåste det på rätt så bra (7-8 m/s) så vi hade ändå hopp om bra fiske, men så blev det icke! Riktigt segt fiske, att vatten-nivån va -60 cm hjälpte nog inte. Tog 4-5 timmar innan första kontakten med fisk överhuvudtaget, nog längsta svackan vi varit med om i Karlskrona.

I takt med att vi rör oss lite längre in skärgården så börjar det hända lite mer, men dagen slutar med bara att par mindre gäddor landade.
FullSizeRender5_1Schysst köttsår!

Dag två så hade vinden avtagit lite och våran plan var är köra några ställen som vi hade bra fiske på förra årets gäddfestival (dock med sydlig vind) som låg lite längre in i skärgården, men började med båtstrul för halva teamet med trasig propeller. På vägen till våra gamla spots såg vi många båtar som körde SM-finalen så hoppet om att vi va rätt på det levde!

Men blev lika segt som dagen innan, vi testade det båda jerk och jigg i olika färger, olika in-hastighet, olika djup osv men inget ville sätta igång det där mängdfisket vi ville ha. Blev lite strögäddor här och där, och sluta med tiotalet för dagen. Hade vi räknat fem största hade det nog blivit runt 300 cm, vinnarna i SM drog 509cm (stor respekt & grattis till Team Mousefishing) på samma tid så fanns helt klart bättre fiske att hitta.

IMG_1456_1Dagens största fick Thomas, ser ut att kanske va återfångst med tanke på hålet i munnen, men bra kondition annars!

Eftersom dom fortfarande envisas med vintertid så fick det bli en galet tidig morgon dag tre för att maximera soltimmarna. Innan sju så lämnacd vi hamnen och drog mot ett ställe i yttre skärgården där några grannar i campet dragit 15 gäddor dan innan, vilket vi ansåg va grymt med tanke på fisket vi haft. Första stoppet så landades det 5 gäddor på kanske 15 kast, inga stora men ändå sköj.

IMG_1479_1 Danne med resan största, 75ish.

Efter att vi tröttnat på att kriga mot vågorna i yttre skärgården så drog vi långt in och letade i dom riktigt grunda vikarna. Vi hade fått tips om att leta i vikar under 2,5m och testade ett par och fick ett par fiskar men sen drog vi till en riktigt grund vik som vi hade testat innan i April med dåligt resultat. Vi började fiska av mot vasskanterna, men helt dött. Men när vi kasta in mot mitten av viken så hände det mer. Viken är ca 1,0m normalt men med låga vatten ståndet är den mer 0,5 och ner till 0,1 på sina ställen.

IMG_1478_1 I så här grunt vatten stod gäddorna!

Ett par följen, sen ett par landande med några lite större, dock inga monster. Men efter att vi kört runt en runda för att kolla efter ”rök-moln” så stannar vi båten, och precis framför båten ligger ett MONSTER! Lätt 100+ gädda som lugnt simmar iväg när vi kommer för nära. Vi hinner inte ens dra iväg nått kast efter henne, men upphetsningen e total!! Och typ då va vi tvungna att dra hemåt :(

IMG_1652_1Gädda med peruk. Tog på en stor blå McRubber i grunda viken.

Nu vet vi iaf bättre var man ska leta gäddan i OktoberNovember, och när vi skulle lämna så fick vi lite mer tips lokala fiskare, dom kan stå i 20 cm vatten utan problem vid den är tiden. Det är en av anledningarna att man älskar Karlskrona, dom lokala förmågorna delar oftast mer än gärna med sig av var man hittar fisken! Så om ni ska dit någon gång, försök hitta några fiskare och snacka lite med dom så kan ni garanterat få bra ställen att leta på.

IMG_1648_1Lunkercity Shaker Baby Blue och Sandhamn Jerk – dom bästa betena denna trippen. Allmänt så kändes det som jerk fungerade bättre än jigg den här gången, typ 70% landades på jerk.

FullSizeRender3_1Pauls båt hade blivit utsatt för banan attack!
IMG_1701 IMG_1702

IMG_1333_1På spaning efter gädda!

SKITFISKE PÅ ER!

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg