Annons

REGNBÅGE I STRÖMHULT

Inlägg skrivet av: Paul Larsson

Vassdrag var i helgen iväg med Flugfiskarna Trelleborg i Strömhult. Vi anlände kvällen innan och som vanligt blev det lite samkväm och skitsnack innan man gick och la sig. Själv hade jag fokus på fisket då jag inte flugfiskat på ett bra tag. Jag riggade upp mitt spö och förberedde inför morgondagen och när jag var färdig med det hade jag ro att slå mig ner och börja ljuga med de andra gubbarna.

TJUVFISKARE tänkte vi.

Under kvällen såg vi att någon gick med en ficklampa nere vid vattnet och alla var på plats, när jag kommer ut och kollar så ser vi endast ett litet rött sken som om det var från cigarettglöd. TJUVFISKARE tänkte vi. Jag säger till de andra att vi får gå ner och snacka med dem o kolla vad dom håller på med men när jag väl skulle gå fanns det ingen som ville med. Väl nere vid vattnet ser jag att det kommer någon med ficklampa vid odlingen och förstår ganska snabbt att det måste vara ägaren. Jag mötte upp Kerstin vid grinden till odlingen och förklarade vad jag höll på med och gick sedan tillbaka både lättad och besviken. Det hade varit kul att haffa en tjuvfiskare men kanske inte så skoj att möta flera ensam i mörkret.  Senare kommer även Robert och ger oss info och passar på att fråga vem som var nere vid vattnet.

Vi fick börja fiska redan kl 6 men insåg att det är mörkt ända till 7 vilket resulterade i att vi inte riktigt kunde bestämma oss för när vi skulle ut, att lotta platser var också på tal men det har ju aldrig innan varit ett problem då vi har ett system som fungerat klanderfritt vilket det gjorde även denna gången. Plus att ett ställe som Strömhult tilltalar alla på deras vis. Fråga jag runt så hade inte en enda av de andra samma favoritställe som jag.

Morgonen började lite trögt innan ljuset hade kommit men sen ganska snabbt får jag på en liten båge som jag först trodde var en öring nere i första poolen av strömmen. Oj det var länge sen jag höll i ett flugspö och kände en 2 kg båge och jämförde det med en större aggressiv gädda som rusar och har sig.

Jag gick ner till den nya håvstugan och tog några kast och lyckades få ett antal hugg men ingen som vill vara med i leken. Till slut lyckades jag få en riktig fighter till båge som jag valde att behålla.

Under dagen går jag mest och njuter. Jag passar på att filma lite live på Facebook och fortsätter sedan fiska. Jag lyckas till slut kroka ytterligare en fin båge och nöjer mig med de tre fiskar jag fått under dagen. Vi hade under dagen strålande sol klarblå himmel och ca 8 grader i luften. Det kom upp en del mindre fisk än vad vi är vana vid i Strömhult men även några riktigt stora på 6-7 kg. Efter städningen upptäcker jag att någon råkat få med sig min väska med kläder vilket var lite omständigt för nu får jag påbörja detektivarbete efter den.
SKITFISKE PÅ ER!

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg