SKÅNE: ANDRA CHANSEN

Förra söndagen hade vi bokat in fiske i en sjö som vi inte besökt på längre, upp i ottan och körde typ 12 mil, taggade till tänderna och när vi kommer fram ligger isen och hånar oss igen! Isfritt dagen innan, men bara nån minusgrad över natten samt ingen vind räckte visst för att isen skulle komma tillbaka. Ah well, bara att vända skutan hemåt och ta nya tag nästa helg.

Dagen bjöd på 5 grader och 5-6 m/s rak nordlig vind. Planen var åter igen att leta dom grunt och bottennära.

FAKTARUTA

PLATS Sjö i Skåne
VÄDER 80% mol, 20% sol. 5°C
VIND 5-6 m/s NO (8m/s)
VATTENTEMP 2°C
FÄRG I HUGGTABELLEN VIT :(
SIKTDJUP 20 cm

IMG_1742Första för dagen, på en liten bonibait jigg.

Fick 2 gäddor och tappade en på typ de tre första kasten för dagen, så kändes som det kunde bli en bra dag på sjön.

Fisket dog ut rätt fort dock, och vi flyttade till en annan favorit spot i sjön där vind stod på rätt in i viken, kändes lovande. Dock va dom inte riktigt på hugget där idag, va helt stendött lång tid och sen fick vi upp två-tre snabba. Typ 5 minuters huggperioder med en timmes mellanrum.

IMG_1716Thomas men en snipa på Buster Hotpike.

IMG_1718Sandhamn marine jerken leverera som vanligt!

Mönstret fortsatte hela dagen, stendött en bra stund, inga följare, inga hugg och sen helt plötsligt två tre gäddor direkt efter varann, och sen dog det ut igen.

IMG_1723Thomas med en 80:a.

IMG_1727En till på Hot pike! Färg som leverera.

IMG_1749Min största för dagen, på 80 cm. Inget monster men gjorde ändå lite motstånd vid drillning, alltid trevligt. Tog på en Buster2 Skitmört.

IMG_1746Gummi hinken.

IMG_1747Jerk o Tail hinken.

Små till medium jerk som fungerade bäst, stora jiggar väckte inget intresse tyvärr, känns som dom e kalla och lata och vill äta små skadade fiskar. I princip alla hade maskar på sig så dom ligger och softar på botten fortfarande och väntar på leken.

Totalt 11 gäddor upp, två st på 80 som toppar. Inget blekingefiske direkt men helt ok :)

RESULTAT

ANTAL 11
STÖRSTA 80 cm
HETASTE BETEN Hotpike, Sandhamn Marine Jerk och Bonibait jigg.

SKITFISKE PÅ ER!

// Tobias

AKTUELLT

EKOLODSKURS MED BO HALL

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 2017

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson En av årets höjdpunkter när det gäller gäddtävlingar är Blekinge Gäddfestival som gick av stapeln för 20:e gången nu i helgen och självklart var Team Vassdrag på plats i år också! Tävlingen gick på helgen, men Paul åkte upp till Karlskrona redan på onsdag och började reka ställen, men rapporterna

SILL & TORSK PÅ SCHEMAT

Inlägg av: Paul Larsson För första gången på evigheter skulle jag få åka ut och faktiskt behålla lite fisk. Sill och torsk med MSK på Amigo stod på schemat och jag tog med min son Lucas (3) för första gången på turbåt. Ganska snart har även vi sill på. Stora fina sillar gillade mina häcklor.

VINNARNA I SOMMARGÄDDAN2017 ÄR KORADE!

Det har varit galet spännande att följa Sommargäddan2017 #THEBIG5! Åter igen tog pågarna från Arjeplog och ACWA fishing hem förstapriset.. Denna gången med hela 589!!!cm STORT GRATTIS! Placering: 4. Team Argos Active – 569 cm 5. Blå Båt – 562 cm 6. Team FF – 561 cm 7. The Love Boat – 560 cm 8.