Annons

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson

Vi passade på att serva multirullen på vägen upp.

Vi behöver inte leta efter vind iaf – tänkte vi när vi såg de stora gässen på vågorna. Kulingvindar och sol kändes inte riktigt rätt men vi körde genom vågorna och fick oss ett antal duschar. Detta stället hade jag inte fiskat i så mycket så vi testade oss fram. Till slut hittar vi fisk som stod tätt på en liten yta. Jag tar tre fiskar på tre kast och blir taggad som fan.

Samtidigt så tänkte jag att jag skulle ge mig på att spela in lite video. Jag sätter igång kameran och samtidigt som jag kastar hör jag hur Martins lina går av. En helt ny Buster jerk flög sin väg så vi tänkte att vi får hämta upp den. Sagt och gjort så ser vi damm-moln efter damm-moln från fiskar som vi skrämmer iväg. Vi försöker köra tillbaka för att kunna kasta lite längre in där vi trodde fisken var, men inget ville hugga. Vi hade skrämt all fisk.

Efter en stunds fiske blir molnen som kommit över oss mörkare och ganska så direkt börjar det hagla. Haglet övergick till regn och vi fortsatte att leta men det verkade inte som att det var mycket fisk som ville hugga. Jag fick nöja mig med 7 fiskar denna dagen.

Nästa dag bar det av igen. Denna gången för att övernatta på ett motell. Motellet var inte jätteimponerande men dög till oss. När vi kör upp ser vi hur det börjar bli mer och mer vitt på marken redan vid Hörby. När vi är framme regnar det bara lite, men vilket enligt prognosen skulle sluta ganska snart. Ack så fel vi/dom hade! Ihållande regn fram till lunch, då går det över till snö och sedan regn igen efter några timmar.

Lite varm soppa funkar alltid!

Fisken var svår att hitta och denna dagen såg sämre ut än dagen innan. Vattnet hade till slut letat sig in i de innersta lagerna och det var inte mycket som var torrt i vårt rum när vi hängt upp det. Dagens största fisk blev 86 cm och resterande var mellan ca 75 och 70.

Neeej, tänker jag! Det var ju dagens fisk.

Med nya tag letade vi oss till nya ställen och efter mycket letande hittar vi fisk som vill hugga. Dom är inte stora men dom står vid en vasskant och vi nöjde oss med dem för stunden. När vi väl hade drivit ner så långt det gick får jag på en rejäl pjäs. Den visar hela sidan och jag inser att det är en 100+ fisk! I samma stund som jag inser hur stor den är spottar den ut min big bandit. Neeej, tänker jag! Det var ju dagens fisk. Kanske helgens fisk.

Jag fortsätter kasta i samma vik där vinden blåser ner och får på ytterligare en skaplig fisk. Inte lika stor men ändå. Denna ville inte vara med och leka alls. Lika snabbt som den visa sig så skakar den till huvudet och skakar ut betet. Jag kan inte tro det är sant. 2 fina fiskar och båda tappade. Vi fortsätter och får en del mindre fiskar men inget av den större kalibern!

Sista dagen hade vi halvdag som vi tillbringa första delen av dagen på samma ställe som dagen innan och sedan började vi köra mot mellanskärgården där vi hittade fisk. I en liten smal vik som jag tittat ut en gång på sommaren körde vi in och får kontakt direkt. Vi fiskar oss ändå in och längst inne tar jag ett kast och får en finare fisk på Sandhamn marine jerken.

Vi tar några foton och släpper iväg fisken och inser att jag glömde att mäta den. Ja ja vad gör man inte för att gäddan ska få komma snabbt tillbaka. Det var inte en 100 cm fisk iaf men jag var nöjd då det var dagens största och det var dags att köra hem.
Första dagen var det Headbanger som gällde. Andra dagen Jenzza Lures Hasslö Jr och Big Bandit. Sista var det Big Bandit och Sandhamn Marine Jerk.
SKITFISKE PÅ ER!

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg

Jerk vs Fly i Karlskrona

Karlskrona 24-25 mars! Martin med dagens första gädda på fluga. Martin med en fin gädda tagen på en svart fluga. Svarta flugor fungerade utmärkt denna dag! Solen stod på denna dag… tipset: glöm ej solglasögon:) Christian med en fin gädda tagen på Buster Jerk skitmörten Första dagen vann Fly med 18-16. Andra dagen så visste

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med