SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson

Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen.

Jag kunde inte riktigt bestämma mig för var jag skulle utgå från då vi haft ganska segt fiske senast vi bodde på Sandhamn.

Jag hade sjösatt ganska sent, men det kändes ändå som att det knappt var lönt att fiska tidigt då nätterna är kalla. Efter 3 förflyttningar hittar jag fisk som nafsar och petar på betet men inget som verkar vilja hugga ordentligt.

Jag fortsätter på samma ställe och till slut smäller det till ordentligt. Jag står ensam och känner att det är en fin fisk och pulsen börjar öka fisken kommer vid sidan om båten och det är lättare att ta fisken för hand än att klättra i båten för att hämta håven så jag tar den för hand. 93 cm lyckas jag mäta. Och efter ett halvtaskigt foto på mätbrädan får den simma iväg.

Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så jag fortsätter på samma ställe och en stund senare hugger det igen på Headbanger Skitmörten. Först tror jag det är samma fisk men efter mätning så ser jag att den är lite större till och med. 96 cm och en aggressiv jäkel.

Betet satt djupt ner och när jag försöker få ut krokarna rycker den till och river upp mina fingrar. Blodet rinner överallt och det ser ut som jag utfört någon form av ritual i båten men blodet är bara mitt sån tur är.

Ytterligare en stund senare får jag en på lite över 80 cm och sen dör det ut totalt. Jag börjar leta nya ställen och hittar lite snipor. Vinden försvinner och fisken slutar hugga helt.

Jag får nöja mig med 12 fiskar totalt och en big5 på: 95, 93, 82, 75, och 75. Totalt 420 cm. Betena för dagen var Headbanger, Buster Big Bandit och Buster Jerk.
SKITFISKE PÅ ER!

Dela artikeln via e-post

AKTUELLT

JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson. Med påskäggen uppätna så var vi sugna på lite gäddfiske i Blekinge, då vi blivit blåsta på det för några veckor sen p.ga av att isen fortfarande låg kvar, men nu hade den äntligen försvunnit och vi hoppades på att hitta lite hungriga gäddor! Snötäcket låg tjockt när båten skulle trailas

ISMETE I SKÅNE IGEN…

Inlägg av Martin Bengtsson. Ännu en helg hade vi hållbar is i Skåne. Har varit en del plusgrader i veckan så vi vågade inte ta samma sjö som sist pga dålig is redan då. Idag skulle vi till en sjö i norra delarna av Skåne, en sjö som Micke har fiskat mycket i som ung.

ISFISKE I SKÅNE!

Inlägg av Martin Bengtsson. Efter helgens isfiske på Sibbofjärden var det åter dags för för att testa Isfisket i Skåne. Pratade ihop mig med Micke från Mad pikers om att testa hans hemmavatten som han aldrig hade testat att isfiska på. Mötte upp Micke och hans familj nere vid sjön. Något senare landar Micke en

ISMETE PÅ SIBBOFJÄRDEN!

Inlägg av Tobias Johansson I somras var vi på Sibbofjärden, ett av Sveriges bästa gäddvatten, och hade en väldigt bra upplevelse. Så när möjligheten dök upp för att boka in en helge ismete på Sibbo, så kunde vi inte låta bli. Fisket på Sibbo går vi Big Fish Sweden, och vi bokade in oss där

ÄNTLIGEN ISFISKE!!

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen kom vintern till södra delarna utav landet. Har följt väderprognoserna slaviskt hela veckan. Tog kontakt med mina goda vänner från Mad Pikers och fråga om de var sugna på lite isfiske efter gädda. Självklart var dom det! Målet var en sjö i södra Småland. En sjö som jag och Thomas

ÅRETS FÖRSTA BORRPASS!

Inlägg av Paul Larsson En halvdag fiske var inplanerat och denna gången kunde Krille följa med som fiskar typ en gång per år. Väderleksrapporten visade sjunkande temp till 2-3 grader och regn men vi sket i det faktum att vi egentligen borde stanna hemma, fiskesuget var för stort. Vi tänkte rikta fisket efter abborre. Fisket

ANNANDAGS GÄDDA

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det återigen dax för årets traditionella annandags fiske med Alex från Mad pikers. Förra året hade vi en topp 3 i båten på 7.3kg 7.9kg 10.9kg och 24 st landade, så förhoppningarna var på topp. Återigen var det samma sjö i Markaryd som gällde. Och det kunde inte börja

STORBORRE I MELLANDAGARNA

Inlägg av Tobias Johansson Efter att värsta sillkoman lagt sig efter julen, så drog jag, Thomas, Paul och Boni (#bonibaits) ut på ett pass efter abborre i ett vatten där vi vet det går riktigt fina abborre. Vi hade förhoppningar om att iaf någon skulle kunna bättre på sitt PB. Förutsättningarna var sådär dock …

EKOLODSKURS MED BO HALL

Inlägg av Paul Larsson Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.