Annons

STÖR I STÖRTREGN

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Inspirerade av Pauls tripp till Danmark så åkte jag, Boni (#bonibats) och hans Sverige-besökande polare Sebbe till samma damm i jakt på storstören! Den mest ordvitskompatibla av fiskar.

Uppe innan kl fem för att vara på plats till soluppgången, så tog vi bilen på båten till Helsingör och sen 45 min bilkörning så är man framme vid Poppelsøen (popple.dk). Poppelsøen är en relativt stor damm som har flera arter av stör och öring, störfiske är bara C&R men öring får man behålla upp till 8 st beroende på vilket fiskekort man köper.

Man kan köpa bete på plats men shoppen öppnar inte förrän kl 10 så vi hade med sill filéer som bete, lite extra doftmedel med räk-lukt på dom och vi hade ett bete som vi trodde skulle vara effektivt och det visade sig stämma. Gick nog max 1-2 minuter innan Boni krokade den första stören, och sen fortsatte det i en strid ström, alla hade fått upp varsin stör inom 15 minuter.

Vi använde 12-fots spön och rullar för karp så dom klarade utan problem att kroka och drilla fiskarna, man kan nog klara det fint med gäddutrustning också, abborr-grejer är nog lite vågat dock. Ett enkelt bottenmete är allt som behövs, och sen är det bara att vänta på att linan drar iväg. Personligen blir jag lite dum i huvudet av att bara sitta och stirra på spötoppen\linan, men tricket är ett börja pilla med mobilen eller gå en runda för då är dom där direkt och hugger, går aldrig fel :)

Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat!

Efter någon timmes fiske så har jag något som drar iväg med min sillbit. Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat! Det här kan bli en längre fajt.

När den äntligen kommer upp en 15 meter ut så märker jag att något är konstigt, det går verkligen inte att få fisken att vända sig, måste bara felkrokad :( Till slut får jag den nära nog att Boni kan ta tag i stjärtfenan och vi får upp den på land. Kroken satt mycket riktigt på långt bak på undersidan, behövde knappt röra kroken för att kroka loss den :/ Men ett nytt PB på 14 kg och 155 cm.

Vid 10-11 tiden så tilltog regnet ordentligt och efter det blev stören väldigt försiktiga. De var framme och nafsade på sillbitarna men dom ville inte äta upp dom ordentligt. Det kom fortfarande upp några fåtal störar i dammen men det var inte alls som innan.

IMG_2774_1Es regnet in strömen!

Efter lunchtid hade vi tröttnat på att sitta still och frysa i regnet så bytte vi till att spinnfiska efter öring runt lunchtid. Vi hade sett några andra besökare få upp öring, men bara tre hade kommit upp och då var det ändå flera fiskare som bara siktade på öring. Dammen har två stora pumpar som skapar partier med ganska strömt vatten och det var där regnbågarna hade huggit så vi fokuserade också fisket där.

Efter att ha testat lite olika spinnare och fick lite kontakter men inget som landades. Efter ett tag slängde jag på en Abu’s Toby sked i Blue Dot färg och på tredje kastet smällde en riktig torped på! Efter några galna rusningar, som bara var att hänga med i med rätt tunt abborr-spö med 0,12mm lina, så kom en fin regnbåge på c:a 2 kg upp som sparades för konsumtion.

IMG_2823_1Vacker regnbåge!

Då vi inte hade med så mycket drag för öringfiske så hade Boni hittat en silver\orange spinnare i ställets fiskeshop (som var oförväntat välutrustad) som han trodde på. Efter att en regnbåge spottat ut den under drilling så hamna den i ett träd :/ Sen efter han bommat en del hugg så sa han, fan jag går och köper en till! Och det gjorde han rätt i för på ganska kort tid hade han landat ett par stycken.

Det enda som saknades för dagen var en guldöring, som vi aldrig sett live, utan bara som Savage Gear drag :) Vi hade sett dom simma runt i det grumliga vattnet helt ointresserade av våra drag, men en kvart innan vi ska röra oss hemåt så lyckas Boni lura upp en fin.

IMG_2822_1Boni med en guldöring på c:a 2,4 kg.

När vi summerade dagen så hade vi fått upp 20 störar och 6 st öringar. Inte illa pinkat.

Vet inte om svenska klimatet inte tillåter stör-plantering (i Skåne borde väl fungera) eller om det är någon annan anledning, men det hade varit riktigt trevligt med en C&R stör-damm i Sverige också, den är väldigt trevlig som sportfisk.
SKITFISKE PÅ ER!

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

SIBBOFJÄRDEN DEL 2/2 (TVÅ PB I BÅTEN)

Kära vänner… Som förgående inlägg förtäljer var gäddfisket i Sibbo magiskt.. Då det finns en krönt drottning som regelbundet doppar sina beten i vattnet i jakten på gösen ville vi inte vara sämre! Tanken på att bli GÖSKUNG var oemotståndligt trots att den i realiteten var väldigt långt borta (vi är ju inte gösfiskare direkt).

SIBBOFJÄRDEN! DEL 1/2

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Då är man nyss hemkommen från Sibbofjärden strax norr om Nyköping, och det har varit en fisketripp man kommer att minnas! Sibbos båtar. Vår hyrbåt var en Starcraft med 15hästars och ekolod, funkade utmärkt för våra behov, och trots att vi hade med gott om packning fick tre pers plats.

SVERIGES STARKASTE GÄDDOR?

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson I jakt på de stora å-gäddorna så åkte vi till en å i Blekinge som är mest känd för sitt lax och havsörings-fiske. Men med så mycket god föda så borde det finnas en och annan välgödd slemgurka. På väg ut till första stoppet. Dagen bjöd på mulet, lätt duggregn

MIDSOMMARGÄDDA

Inlägg av: Paul Larsson Midsommarfirande med fiske på schemat. Väderleksrapport om växlande moln med risk för regn. Vind på 8 ms. Vilket visade sig bli rejäla byvindar från stund till stund. Jag börjar med att kasta längst en vasskant med ett djup på 1.5 m utanför. Det dröjer ett tag men inne på 0.8 m

GÄDDGUIDNING I FURUSUND

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter att ha flyttat till Stockholm nyligen och helt nya vatten så är ett bra sätt att få tips att boka in en guidning, så det var precis vad jag gjorde, med guiden Tomas Edenfeldt (http://www.dinfiskeguide.se/). Vädret på morgonen var 17-18 grader och lätt sydlig vind, men under dagen mulna

FINA FISKAR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Dag 1 Första dagen bjöd på mycket sol men en del moln, och en vind på V mot SV 6-7 ms. Vi börjar dagen med att leta lite och har ingen kontakt och bara någon enstaka följare fram till lunch. Sen började vi leta på lite mer beprövade ställen. Vi stannar

TROLLING I NYA VATTEN

Inlägg av: Paul Larsson Inför helgen hade jag fått ihop ett fiske med Patrik Persson från Team Rispect i en ny sjö. Med massor av optimism gav i oss ut och hoppades på att dra några gröna krokodiler. Vi börjar med att kasta vid en fin kant men flyttar oss ganska snabbt vidare. Till vår

BORTA MED VINDEN!

Inlägg av: Paul Larsson Efter senaste fisket med snö, snöblandat regn och ännu mer regn hoppades vi på lite bättre förutsättningar denna gången. Enligt klart.se skulle vi få sydvästliga vindar och 6-8 m/s vilket kändes bra även lite kallare skulle det bli vilket vi tänkte kunde vara bra och förhoppningsvis avbryta leken lite. Med medvind

PÅSKAGRISEN! #PB

Inlägg av: Tobias Johansson Efter att påskäggen blivit hittade och påsksillen uppäten, vad passar bättre än att åka ut och leta lite påskgädda. Vi hade egentligen inga större förhoppningar då det varit ett riktigt kallras, kvicksilvret visade minus, strålande sol och total stiltje. Förutsättningar för en trevligt naturupplevelse, men inte för något bra fiske trodde

Hemliga sjön

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Ny dag, nya möjligheter. Jag och Daniel bestämde oss denna lördag att testa en sjö vi fått tillstånd att fiska i av markägaren. Suget efter att dra upp ett monster var stort. Sjön har levererat ett antal stora gäddor under åren och eftersom ingen fiskar mer än markägaren så såg