Annons

STÖR I STÖRTREGN

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Inspirerade av Pauls tripp till Danmark så åkte jag, Boni (#bonibats) och hans Sverige-besökande polare Sebbe till samma damm i jakt på storstören! Den mest ordvitskompatibla av fiskar.

Uppe innan kl fem för att vara på plats till soluppgången, så tog vi bilen på båten till Helsingör och sen 45 min bilkörning så är man framme vid Poppelsøen (popple.dk). Poppelsøen är en relativt stor damm som har flera arter av stör och öring, störfiske är bara C&R men öring får man behålla upp till 8 st beroende på vilket fiskekort man köper.

Man kan köpa bete på plats men shoppen öppnar inte förrän kl 10 så vi hade med sill filéer som bete, lite extra doftmedel med räk-lukt på dom och vi hade ett bete som vi trodde skulle vara effektivt och det visade sig stämma. Gick nog max 1-2 minuter innan Boni krokade den första stören, och sen fortsatte det i en strid ström, alla hade fått upp varsin stör inom 15 minuter.

Vi använde 12-fots spön och rullar för karp så dom klarade utan problem att kroka och drilla fiskarna, man kan nog klara det fint med gäddutrustning också, abborr-grejer är nog lite vågat dock. Ett enkelt bottenmete är allt som behövs, och sen är det bara att vänta på att linan drar iväg. Personligen blir jag lite dum i huvudet av att bara sitta och stirra på spötoppen\linan, men tricket är ett börja pilla med mobilen eller gå en runda för då är dom där direkt och hugger, går aldrig fel :)

Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat!

Efter någon timmes fiske så har jag något som drar iväg med min sillbit. Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat! Det här kan bli en längre fajt.

När den äntligen kommer upp en 15 meter ut så märker jag att något är konstigt, det går verkligen inte att få fisken att vända sig, måste bara felkrokad :( Till slut får jag den nära nog att Boni kan ta tag i stjärtfenan och vi får upp den på land. Kroken satt mycket riktigt på långt bak på undersidan, behövde knappt röra kroken för att kroka loss den :/ Men ett nytt PB på 14 kg och 155 cm.

Vid 10-11 tiden så tilltog regnet ordentligt och efter det blev stören väldigt försiktiga. De var framme och nafsade på sillbitarna men dom ville inte äta upp dom ordentligt. Det kom fortfarande upp några fåtal störar i dammen men det var inte alls som innan.

IMG_2774_1Es regnet in strömen!

Efter lunchtid hade vi tröttnat på att sitta still och frysa i regnet så bytte vi till att spinnfiska efter öring runt lunchtid. Vi hade sett några andra besökare få upp öring, men bara tre hade kommit upp och då var det ändå flera fiskare som bara siktade på öring. Dammen har två stora pumpar som skapar partier med ganska strömt vatten och det var där regnbågarna hade huggit så vi fokuserade också fisket där.

Efter att ha testat lite olika spinnare och fick lite kontakter men inget som landades. Efter ett tag slängde jag på en Abu’s Toby sked i Blue Dot färg och på tredje kastet smällde en riktig torped på! Efter några galna rusningar, som bara var att hänga med i med rätt tunt abborr-spö med 0,12mm lina, så kom en fin regnbåge på c:a 2 kg upp som sparades för konsumtion.

IMG_2823_1Vacker regnbåge!

Då vi inte hade med så mycket drag för öringfiske så hade Boni hittat en silver\orange spinnare i ställets fiskeshop (som var oförväntat välutrustad) som han trodde på. Efter att en regnbåge spottat ut den under drilling så hamna den i ett träd :/ Sen efter han bommat en del hugg så sa han, fan jag går och köper en till! Och det gjorde han rätt i för på ganska kort tid hade han landat ett par stycken.

Det enda som saknades för dagen var en guldöring, som vi aldrig sett live, utan bara som Savage Gear drag :) Vi hade sett dom simma runt i det grumliga vattnet helt ointresserade av våra drag, men en kvart innan vi ska röra oss hemåt så lyckas Boni lura upp en fin.

IMG_2822_1Boni med en guldöring på c:a 2,4 kg.

När vi summerade dagen så hade vi fått upp 20 störar och 6 st öringar. Inte illa pinkat.

Vet inte om svenska klimatet inte tillåter stör-plantering (i Skåne borde väl fungera) eller om det är någon annan anledning, men det hade varit riktigt trevligt med en C&R stör-damm i Sverige också, den är väldigt trevlig som sportfisk.
SKITFISKE PÅ ER!

LÄS OCKSÅ

0 kommentarer

Annons
AKTUELLT

7:A PÅ FÖRSTA KASTET

Inlägg av: Paul Larsson Ny dag med nya möjligheter. Strålande sol och temp på 9 grader lagom vindar Erik och jag var taggade och vi drog med oss det mesta av allt. Spinn, fluga och trolling. Denna gången tar vi en insjö i närheten. Någon meter från båten hugger det till! Någon meter från båten

SMHI i blåsväder!

Inlägg av: Paul Larsson Helgen skulle tillbringas i Blekinge skärgård och förhållandena såg perfekta ut enligt alla väderprognoser. Lite kallt ena natten och lite regn men inget vi inte skulle klara. Första dagen kör jag upp med Martin över dagen. Vi passade på att serva multirullen på vägen upp. Vi behöver inte leta efter vind

FLÖTESTROLLING

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Tillbaka till en av våra bästa sjöar tillsammans med vår vän Martin ”Met-Martin” Bengtsson. Flötestrolling stod på schemat denna ”fantastiska” fiskedag. Vädret skulle bli väldigt bra, sol med lite vind. Självklart slog vädret om natten innan med några minusgrader :/ Vissa delar av sjön hade is, hur skulle detta påverka fisket??? Superkallt med

SOLOTUR I BLEKINGE

Inlägg av: Paul Larsson Förhållandena såg perfekta ut med ca 6-7 grader och västlig vind hela veckan så jag tar en tur till Blekinge solo! Jag hade ändå nya leksaker jag köpt på sportfiskeshopen.com som skulle hämtas vid Kristianstad så jag får två flugor på smällen. Jag tänker att det måste finnas fler fiskar, så

415cm gädda

Inlägg av: Paul Larsson Efter helgens snöoväder och tröga fiske kunde vi inte låta bli att sticka ut när temperaturen visade 8 grader och västliga vindar. Nere vid hamnen träffar vi på två båtar med bekanta ansikten så jag styrde upp en snabb överenskommelse om en liten big5 tävling. Vi körde och flytta oss några

ÄNTLIGEN LITE ÖPPET VATTEN!

Under två veckors tid hade hela teamet haft stenkoll på väderprognoserna från alla leverantörer ni kan tänka er.. Tillslut hittade vi en lucka i allt snökaos utan -grader och satte oss genast i bilen för lite magiskt förleksfiske i Blekinge. Halvvägs från Skåne blev det SNÖKAOS och ca 5 timmar senare var vi framme hos

DAGS ATT BRYTA ISEN

Inlägget skrivet av: Thomas Magneklint Jag och Martin Bengtsson (vårt senaste tillskott i Team-Vassdrag) aka ”Met-Martin” bestämde oss för att testa isfisket i en väldigt grund sjö (1m djup) efter ett hett tips av en kollega till Martin att det fanns gott om gäddor. Jag hämtade upp Martin kl 06.00 och fortsatte sedan mot sjön.

TJUVFISKE

Inlägg skrivet av: Paul Larsson Tjuvstartade vårfisket och lura med mig Erik från flugfiskarna Trelleborg. Tanken var att ta hans gummibåt och se om någon gädda var hemma. Konceptet blev fly vs headbanger och efter mycket slit svett och tårar lyckades vi komma ut på vattnet. Dagen började med mycket rekande och till vår besvikelse

ISMETE I SKÅNE

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Efter ett tag med minus hade äntligen isen blivit tillräckligt tjock för att våga sig ut och ismeta på den. Jag och Martin begav oss till en sjö som vi vet håller många och även lite stora exemplar av gäddor. Vädret kändes inte som det optimala gäddvädret med 1-2 grader,

GÄDDA I MELLANDAGARNA

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson Dag 1: Med ganska milt väder i mellandagarna hoppades vi på att de skånska gäddorna skulle vara aktiva, så vi tog oss till en favoritsjö för lite mete och spinnfiske. Dagen bjöd på mulet väder, 4-5 grader och rätt hård vind, upp till 12-13 i byarna. Direkt får Danne upp