STÖR I STÖRTREGN

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Inspirerade av Pauls tripp till Danmark så åkte jag, Boni (#bonibats) och hans Sverige-besökande polare Sebbe till samma damm i jakt på storstören! Den mest ordvitskompatibla av fiskar.

Uppe innan kl fem för att vara på plats till soluppgången, så tog vi bilen på båten till Helsingör och sen 45 min bilkörning så är man framme vid Poppelsøen (popple.dk). Poppelsøen är en relativt stor damm som har flera arter av stör och öring, störfiske är bara C&R men öring får man behålla upp till 8 st beroende på vilket fiskekort man köper.

Man kan köpa bete på plats men shoppen öppnar inte förrän kl 10 så vi hade med sill filéer som bete, lite extra doftmedel med räk-lukt på dom och vi hade ett bete som vi trodde skulle vara effektivt och det visade sig stämma. Gick nog max 1-2 minuter innan Boni krokade den första stören, och sen fortsatte det i en strid ström, alla hade fått upp varsin stör inom 15 minuter.

Vi använde 12-fots spön och rullar för karp så dom klarade utan problem att kroka och drilla fiskarna, man kan nog klara det fint med gäddutrustning också, abborr-grejer är nog lite vågat dock. Ett enkelt bottenmete är allt som behövs, och sen är det bara att vänta på att linan drar iväg. Personligen blir jag lite dum i huvudet av att bara sitta och stirra på spötoppen\linan, men tricket är ett börja pilla med mobilen eller gå en runda för då är dom där direkt och hugger, går aldrig fel :)

Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat!

Efter någon timmes fiske så har jag något som drar iväg med min sillbit. Gör mothugg och känner direkt att det här är en bättre krabat! Det här kan bli en längre fajt.

När den äntligen kommer upp en 15 meter ut så märker jag att något är konstigt, det går verkligen inte att få fisken att vända sig, måste bara felkrokad :( Till slut får jag den nära nog att Boni kan ta tag i stjärtfenan och vi får upp den på land. Kroken satt mycket riktigt på långt bak på undersidan, behövde knappt röra kroken för att kroka loss den :/ Men ett nytt PB på 14 kg och 155 cm.

Vid 10-11 tiden så tilltog regnet ordentligt och efter det blev stören väldigt försiktiga. De var framme och nafsade på sillbitarna men dom ville inte äta upp dom ordentligt. Det kom fortfarande upp några fåtal störar i dammen men det var inte alls som innan.

IMG_2774_1Es regnet in strömen!

Efter lunchtid hade vi tröttnat på att sitta still och frysa i regnet så bytte vi till att spinnfiska efter öring runt lunchtid. Vi hade sett några andra besökare få upp öring, men bara tre hade kommit upp och då var det ändå flera fiskare som bara siktade på öring. Dammen har två stora pumpar som skapar partier med ganska strömt vatten och det var där regnbågarna hade huggit så vi fokuserade också fisket där.

Efter att ha testat lite olika spinnare och fick lite kontakter men inget som landades. Efter ett tag slängde jag på en Abu’s Toby sked i Blue Dot färg och på tredje kastet smällde en riktig torped på! Efter några galna rusningar, som bara var att hänga med i med rätt tunt abborr-spö med 0,12mm lina, så kom en fin regnbåge på c:a 2 kg upp som sparades för konsumtion.

IMG_2823_1Vacker regnbåge!

Då vi inte hade med så mycket drag för öringfiske så hade Boni hittat en silver\orange spinnare i ställets fiskeshop (som var oförväntat välutrustad) som han trodde på. Efter att en regnbåge spottat ut den under drilling så hamna den i ett träd :/ Sen efter han bommat en del hugg så sa han, fan jag går och köper en till! Och det gjorde han rätt i för på ganska kort tid hade han landat ett par stycken.

Det enda som saknades för dagen var en guldöring, som vi aldrig sett live, utan bara som Savage Gear drag :) Vi hade sett dom simma runt i det grumliga vattnet helt ointresserade av våra drag, men en kvart innan vi ska röra oss hemåt så lyckas Boni lura upp en fin.

IMG_2822_1Boni med en guldöring på c:a 2,4 kg.

När vi summerade dagen så hade vi fått upp 20 störar och 6 st öringar. Inte illa pinkat.

Vet inte om svenska klimatet inte tillåter stör-plantering (i Skåne borde väl fungera) eller om det är någon annan anledning, men det hade varit riktigt trevligt med en C&R stör-damm i Sverige också, den är väldigt trevlig som sportfisk.
SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

ÅRETS FÖRSTA BORRPASS!

Inlägg av Paul Larsson En halvdag fiske var inplanerat och denna gången kunde Krille följa med som fiskar typ en gång per år. Väderleksrapporten visade sjunkande temp till 2-3 grader och regn men vi sket i det faktum att vi egentligen borde stanna hemma, fiskesuget var för stort. Vi tänkte rikta fisket efter abborre. Fisket

ANNANDAGS GÄDDA

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det återigen dax för årets traditionella annandags fiske med Alex från Mad pikers. Förra året hade vi en topp 3 i båten på 7.3kg 7.9kg 10.9kg och 24 st landade, så förhoppningarna var på topp. Återigen var det samma sjö i Markaryd som gällde. Och det kunde inte börja

STORBORRE I MELLANDAGARNA

Inlägg av Tobias Johansson Efter att värsta sillkoman lagt sig efter julen, så drog jag, Thomas, Paul och Boni (#bonibaits) ut på ett pass efter abborre i ett vatten där vi vet det går riktigt fina abborre. Vi hade förhoppningar om att iaf någon skulle kunna bättre på sitt PB. Förutsättningarna var sådär dock …

EKOLODSKURS MED BO HALL

Inlägg av Paul Larsson Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt

CAMP MAYFLY

Inlägg av Martin Bengtsson Då var det dags igen för höstens regnbågsfiske. Varje vår och höst är vi ett gäng som åker och fiskar regnbåge på Camp Mayfly. Mayfly består av fyra st camper som ser lite olika ut. Denna gången skulle vi till Röena strax norr om Osby för första gången. Jag in action.

GRÖNA KANNIBALER I KYLIGA VATTEN

Inlägg av Paul Larsson En halvdag inplanerad och som vanligt är vi taggade till öronen. Så taggade att vi kör ifrån en beteshink på land. Vädret hade varit ganska ostadigt de senaste dagarna med växlande regn dagen innan och endast 6-8 grader. Denna dagen såg vi däremot inte ett moln på himlen och det var

GLUPSKA SKOGSGURKOR

Hej alla glada! Åter igen begav jag mig tillsammas med min kära vän & legend Martin till de djupaste skogarna i jakten på sjömonstret aka gammelgäddan aka slemgurkan :) Vi har lärt oss att klocka gäddorna i våra favvosjöar och därför är det viktigt viktigt att vara i tid. kl 07.36 ringer gammelgäddans matklocka, det vill

MONSTERJAKT I STORE (DAMN)

Traditionsenligt var det dags för mig och Martin att styra skutan till Store Damm i Perstorp för att prova lyckan. Gäddor som skimrar i guld och en fantastisk miljö är vad som lockar oss dit en gång per år. Vi möttes upp på en mörk kuslig väg och satte riktning mot gammelgäddan! Dagens första gädda

4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång. FAKTARUTA PLATS Insjö i

HÄLLEFLUNDRA I NORGE!

Inlägg skrivet av: Martin Bengtsson Min arbetskamrat Jerry frågade mig i vintras om jag ville hänga med till Havöysund i Norge för att fiska hälleflundra. Soluppgång över den underbart vackra Norska naturen! Efter många timmars planering med mat och tackel-kvällar så bar det äntligen iväg. Vi skulle vara 4 st i samma båt och stuga.