4 METERSFISKAR PÅ SAMMA FISKETUR!

Inlägget skrivet av: Martin Bengtsson & Thomas Magneklint

Efter Norgeresan så var det äntligen dags för första gäddpasset för hösten. Nu har vi har filat på detaljerna denna fisketur med nya stingertackel och nyinköpta flöten och en massa taktik hur vi ska göra för att locka lite större fiskar denna gång.

FAKTARUTA

PLATS Insjö i Skåne
FÄRG I HUGGTABELLEN RÖD!
VÄDER Soligt. 12°C
VIND Sydväst 7m/s – 13m/s i byarna
SIKTDJUP Litet, grumligt vatten.

På schemat stod det mete och flötestrolling. Förra hösten när vi besökte denna sjö fick vi en hel del fisk men inga större gurkor. Våra två frågor vi ville ha svar på var: Är vi för tidigt ute med mete? Finns det ens några stora fiskar i denna sjö?

Vi möttes upp vid sjön och sjösatte båten vid 07:45.

Vi ror och ror en bra bit tills vi kommer till ett ställe som enl djupkartan såg bra ut. I med ankaret och i med flötena. Tog inte många minuter innan mitt flöte stack. Efter en kort kamp så landades första gäddan på 100cm.

Martin med 7kilos gädda som mätte 100 cm på pricken.

Det var bara början till rena huggsexan.

Thomas kontrar med en 95:a.

Martin med en 90+

Fram till kl 10 så hade vi fått 7st gäddor i båten och ett par missade hugg. Även ett dubbel hugg där båda mina flöten stack och det blev lite panik i båten. Det var inte bara dom 7 gäddorna vi fånga som chockade oss utan även att inte en gädda under 95 kom upp! Början på en bra dag utan och tveka. Två metersfiskar redan!

Martin vrålar ut glädjen efter ännu en fin gurka landad!

Martin har ett antal metersfiskar på mete men ej Thomas på just mete och redan hade vi varsin metersfisk och det hade bara gått två timmar.

Efter att fisket dött ut lite så var det dags för lite flötestrolling. Inte det lättaste idag pga kraftiga vindbyar. Vi hann inte jätte långt då en av baitrunner-rullarna börjar knarra kraftigt. Martin ger spöet snabbt till Thomas men han bommar tyvärr mothugget.

Nästa gång är det Martins tur, och precis när vi går igenom hur och om Holland kan slå Sverige på tisdag i fotboll så smäller det till i grejerna igen. En fin fisk på cirka 6 kilo och mäter in på 108cm. (3:e metersfisken)

En riktigt slips på 108 cm, men inte ens 6 kilo. Vi hoppas den kan äta upp sig lite till vintern!

Avkrokning av 108:an.

Nu börjar det kurra i våra magar så vi bestämmer oss för att ro i land och starta grillen. Högrevsburgare stod på dagens meny ”som vanligt”.

Efter maten så fortsätter vi köra flötestrolling. Men med dålig utdelning så vi ror ner mot stället där vi hade bra fiske tidigare på förmiddagen.

Vi börjar meta igen och det tar inte lång tid innan Thomas flöte sticker. Bättre fisk trodde vi då den kämpade riktigt mycket.
Fisken är 7 kilo blankt och mäter in på 104 cm. (4:e metersfisken) Fin fisk men vi trodde den skulle var betydligt större. Viktmässigt största fisken för dagen.

Fin madam på 7 kg och 104cm

Vi fiskade tills det var mörkt eftersom där kom in fin huggperiod precis vid skymningen då vi såg att gäddan jagade mycket småfisk. Härligt att vara igång med höstfisket.

Thomas med en av dagens mindre.

Martin med ännu en 90+

Och hur blev det med våra frågor: jo det va ej för tidigt med mete alls. Och dom stora gäddorna, finns dom? Svar: JA
Inte en enda gädda under 85cm. (Har vi aldrig varit med om innan)

Totalt blev det
3st på 85cm
6 st på 95cm
2 st 100cm
1 st 104cm
1 st 108cm

Dom tio största gäddorna hade även ett huvud stort som en ladugårdsdörr så nästan varje fisk trodde vi var metersfisk innan mätning.
Big 5 för dagen landade på löjligt höga 507cm!

#skitfiske på er!

AKTUELLT

Första flötestrolling passet

Inlägg av: Martin Bengtsson Äntligen är hösten här och min mete säsong drar igång på allvar. Ser på morgonen att Danne har skrivit till mig. Tyvärr så hade han insjuknat under natten. Skickade till min polare Christian men han var tyvärr uppbokad. Så jag stack ut själv. Hade väldigt segt fiske första timmen. Men sen

Inför Sportfish Masters

Inlägg av: Martin Bengtsson Jag och min team-kamrat Christian bestämde oss för att ta 2 dagar inför Sportfish Masters i Blekinge förra helgen. Hade fått en hel del rapporter att fisket är hett där nu. Tyvärr kunde inte Thomas vår tredje lagkamrat och kapten följa med. Dag 1 Första dagen blåste det en hel del.

Pike Rumble – Hösten 2018

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag Micke och Alex från MAD PIKERS hade snackat länge om att vi skulle köra en tävling tillsammans. Så hittade vi Pike Rumble uppe vid Valdemarsvik. Morgonmötet. Förberedelserna är i full gång. Väntan på starten… (Gryts varv och hotell i bakgrunden) Taggade Skåne pågar! Vi anländer till viken vi ska fiska

EVELINAS 10+ARE!

Inlägg av Paul Larsson. Efter mitt senaste pass med 4 st 100cm och en 10a tog jag med barnen på en tur i det fina vädret. 19.7 grader i vattnet och strålande sol. 0-0.5 ms sydöstlig vind fram till 15 tiden sen började det fläkta ca 2 ms. Vi letar fisken där jag fiskade sist

EPISK SOMMAR TROLLING! 10+

Inlägg av Paul Larsson. Vädret var 0-1 ms Östlig vind och 95% sol. Fram till 11 hade jag inte haft ett hugg och testat Westin rapala m.m. på olika djup och i olika färger. Regnet hade bara blött ner rutan när jag körde på morgonen men blev inte mycket mer än så. Vattentemperaturen på 18

Sommarstör i DK!

Inlägg av Tobias Johansson Jag, Thomas och Paul drog till Poppels (http://www.poppel.dk/) för att fiska stör. Även fast det inte var 30 grader längre så var det ändå väldigt varm, tror det visa 27-28 grader. Vattentemperaturer i dammen måste varit 26-27 grader också. Dammen Vi är på plats kl 08:00 på morgonen, och det är

Ett äventyr till Arjeplog

Inlägg av Paul Larsson. Semestern är här och Arjeplog är första fisketuren på väldigt länge för mig. Jag får med mig Krille och hans bror som egentligen inte fiskar så ofta. Husbilen hyrd och båt fixad av Niklas som lånade ut deras mot att vi tog med oss deras nya scandica 400 från Ullared. Resan

Sommarfiske i Blekinge

Sommarfiske i Blekinge Jag, Micke och Alex från Mad Pikers bestämde oss för att köra lite sommarfiske i Blekinge. Förhållandena var verkligen inte optimala. Strålande sol och mellan 25-30 grader i luften och 23-26 grader i vattnet. Vi hittar fisken nästan omgående. Eller rättare sagt Alex hittar dem med andra ord. Alex första! Han hinner

Störfiske i Danmark

Inlägget skrivet av Thomas Magneklint: Tre fiskare taggade till tänderna tog turen över sundet till vårt grannland Danmark för att testa lyckan i Poppelsjön. Störfiske stod på schemat! Tog inte lång tid innan vår kära vän Boni @bonibaits tog en fin Stör. Här är jag med min största för dagen. Kampen med störarna är en

Nytt PB på fluga

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag och Micke från Mad Pikers bestämde oss för att ta ett grynings pass i Blekinge. Vi la i båten 03:30. På väg ut till första stället. Micke har 2 hugg och jag har ett par följare nästan omgående på första driften. Andra driften får Micke på en urstark gädda på