Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Sen ett tag tillbaka hade vi planerat en tripp till en å i Blekinge som vi besökte tidigare i sommar. Hade vi vetat hur vädret skulle bli så hade vi nog skippat dock …

Dag 1

Vädret tidigare i veckan var ingen höjdare med ordentligt med åska och regn, och när vi kör till vandrarhemmet där vi ska bo så kör vi igenom några galna regnskurar. Väl framme så slänger vi in grejerna och drar ut direkt. Efter bara några kast får Boni på en gädda.

Boni är Happy!

Då plötsligt hör vi det smälla…

På ganska kort tid så har alla fått fisk, och det känns som det kan bli bra kvällsfiske! Då plötsligt hör vi det smälla… vi kollar www.lightningmaps.org och ser att blixtnedslagen är nära och påväg mot oss. Bara att plocka ihop pick & pack och sätta sig i bilen, inte värt att riskera nått. Så vi kör tillbaka och gör lite middag och väntar på bättre tider.

Efter vi kommit ut igen så drar Boni ett kast rakt in i näckrosorna, och jiggen hinner knappt landa in det hugger, visar sig vara en finare gädda.

Boni med bra pike!

Boni med gäddhuvud.

Dag 2

Återigen ska vi fiska ett ställe som ligger inne i en tjurhage, men nu är åtminstone dom stora borta, men kalvarna är riktigt nyfikna och rusar fram, men vi kör tricket att ignorera dom, verkar funka ;) Vädret är instabilt fortfarande, och lufttrycket är ganska hårt stigande, från 1000 till 1010 hPa under dygnet. Månfasen var precis innan fullmåne, så går man på huggkalendern så var färgen vit :(

Vi går upp klockan 05:00 för att fiska i gryningen, men blir lite snooze:ande så vi är nog inte ute förrän kl 6. Men det hugger ganska direkt och Boni drar både gädda och abborre.

Boni med abborre.

Ett tag senare fiskar jag på ett ställe där å:n är lite djupare – kanske runt 2m – med en Happy Tail från Bonibaits och får ett bra hugg. Tror det är en skaplig gädda men upp kommer en fin gös istället, lite oväntat.

Gös, 3.6 kg, nytt PB för mig! Tog en grön\beige Happy tail.

Boni fick posera med gösen.

Efter att ha pratat med en schysst markägare så får vi gå genom hans hästhage för att nå lite fler ställen, men om tjurkalvarna var närgångna så är det inget mot hästarna … dom följer oss överallt, hade vi gått ut i vattnet hade dom säkert hängt på.

Thomas med efterföljande häst.

Vi får att par mindre gäddor på dagen, och några små abborrar, men fisket är ganska segt, dom nafsar mest i svansen.

Vid lunch så kommer Martin också, vi grillar lite och sen drar vi ut igen. Planen är att testa ett nytt ställe. Vi hinner fiska 10 minuter innan vi hör åskan igen … och den är på väg emot oss igen. Bara att traska tillbaka till bilen, och vi hinner nog köra 50m innan blixten slår ner riktigt nära oss! Så vi gjorde rätt som lämnade.

Martin med flugfiske-gear. Hästarna trodde linkorgen var ett fodertråg, så Martin blev väldigt poppis hos dom :)

Framåt kvällen drog vi ut igen, men inte helt oväntat är fiske segt efter åskstormen. Men efter ett par timmars nötande så lossnar det och Thomas får 3 gäddor på kort tid.

Thomas med en fin 98:a!

Thomas med 78 och kossor.

Efter att jag fått både gädda, gös och abborre så går jag över till att köra lite egen artjakt, och drar på ett mete med bröd i hopp om att få en mört eller färna, kan se dom i det ganska klara vattnet och det är bara väldigt små mörtar och nafsar på brödet, men plötsligt tokdyker flötet! Och upp kommer en liten gädda, antagligen har den huggt på småfisken och fått med sig brödet.

Sen öppnar sig himlen på riktigt, och trots regnjackor är vi dygnsura plus att fisket helt dör ut …

Dag 3

Den tredje dagen så kom Danne & Leffe upp också för att testa lyckan. Tyvärr så visar det sig bli en riktigt seg dag, vet inte om det är allt regn dagen innan som gjort gäddorna rädda, men dom är verkligen inte hugg-sugna. Blir bara ett par snipor under dagen.

Danne med mindre gädda.

Release av 75ish.

Thomas med liten gädda.

Totalt på tre dagar blev nog runt 20 gäddor, topp på 98 cm, 1 gös och ett gäng mindre borrar. Vi hade hoppats på att hitta lite större exemplar, men vädret ställde nog till det lite den här gången.

SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

Sommarstör i DK!

Inlägg av Tobias Johansson Jag, Thomas och Paul drog till Poppels (http://www.poppel.dk/) för att fiska stör. Även fast det inte var 30 grader längre så var det ändå väldigt varm, tror det visa 27-28 grader. Vattentemperaturer i dammen måste varit 26-27 grader också. Dammen Vi är på plats kl 08:00 på morgonen, och det är

Ett äventyr till Arjeplog

Inlägg av Paul Larsson. Semestern är här och Arjeplog är första fisketuren på väldigt länge för mig. Jag får med mig Krille och hans bror som egentligen inte fiskar så ofta. Husbilen hyrd och båt fixad av Niklas som lånade ut deras mot att vi tog med oss deras nya scandica 400 från Ullared. Resan

Sommarfiske i Blekinge

Sommarfiske i Blekinge Jag, Micke och Alex från Mad Pikers bestämde oss för att köra lite sommarfiske i Blekinge. Förhållandena var verkligen inte optimala. Strålande sol och mellan 25-30 grader i luften och 23-26 grader i vattnet. Vi hittar fisken nästan omgående. Eller rättare sagt Alex hittar dem med andra ord. Alex första! Han hinner

Störfiske i Danmark

Inlägget skrivet av Thomas Magneklint: Tre fiskare taggade till tänderna tog turen över sundet till vårt grannland Danmark för att testa lyckan i Poppelsjön. Störfiske stod på schemat! Tog inte lång tid innan vår kära vän Boni @bonibaits tog en fin Stör. Här är jag med min största för dagen. Kampen med störarna är en

Nytt PB på fluga

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag och Micke från Mad Pikers bestämde oss för att ta ett grynings pass i Blekinge. Vi la i båten 03:30. På väg ut till första stället. Micke har 2 hugg och jag har ett par följare nästan omgående på första driften. Andra driften får Micke på en urstark gädda på

08 ABBORREN 2018

Inlägg av Tobias Johansson. För andra året så var jag med på 08 Abborren, en streetfishing tävling som anordnas av Sportfiskarna. Riktigt kul och trevlig tävling. Genomgång innan starten. I år var det 89 startande. Folk väntar ivrig på att få åka iväg och börja fiska! Året innan så testade jag massa olika ställen men

TROLLING I SKÅNE!

Åska vid Malmö och tryckande värme innan känns sådär men planerat fiske går ju inte avboka. Vindar på 4- 5ms och lite grumlighet i vattnet. 18.7 grader i vattnet. På kvällen i delen av sjön där det var lä. Trolling och test av björns nya spöhållare stod på schemat. Björn får ut sina och jag

CAMP MAYFLY NORREFORS

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen var det dags för vårens regnbågsfiske i Norrefors (Blekinge). Lite paus från gäddfisket. Vi fiskar 18:00-22:00. Sen nästa dag 06:00-14:00. Underbar kväll Redan i mitt andra kast drar jag på en pigg regnbåge. Jag lyckades ta 7 st regnbågar sammanlagt. Trögt fiske för många tyvärr. Vi hade många fiskar som

SPORTFISHMASTERS KVAL I KARLSKRONA

Två dagars fiske och kval till Sportfishmasters stod på schemat förra helgen. Stålande sol och svag vind gjorde fisket tufft.. Men VASSDRAG TEAM 1 + 2 lyckades ta sig vidare till semi. Extra eloge till Vassdrag team 2 som fiskade som några riktiga kungar dag 2. Samlingen utanför Scandic i Karlskrona och många kända ansikten

JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson. Med påskäggen uppätna så var vi sugna på lite gäddfiske i Blekinge, då vi blivit blåsta på det för några veckor sen p.ga av att isen fortfarande låg kvar, men nu hade den äntligen försvunnit och vi hoppades på att hitta lite hungriga gäddor! Nya teamjackorna på! Över påskhelgen var det