EKOLODSKURS MED BO HALL

Inlägg av Paul Larsson

Jag hade hört mycket om Bo Halls kurs men viste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Dag 1 började vi med att äta rökt lax på Björks – Ringsjön och sedan fick vi gå rundan och kolla av vad folk hade för grejer o vad man fiskade mest efter.Ja mitt svar var rätt enkelt då jag precis köpt mitt Lowrance Elite 7 TI med Totalscan-givare och hade min gamla Garmin 521s som navigator. Och gädda stod ju överst med lite iver om att lära sig vertikala efter gös.

Bo fick det till att låta så enkelt när han berättar om hur han letar efter fisk, bottenhårdhet, sten och annat smått & gott som kunde finnas under ytan. Mellan allt material lyckades Bo berätta om sina resor till Kenya bl.a, och fick oss på andra tankar för att vila huvudet vilket var trevligt.

När dagen var färdig förstod jag hur lite jag viste om hur man skulle titta på lodet för att förstå vilket sorts botten det är. Och ja det är viktigt o veta fick vi också lära oss.

Dag två började vi med lite Pyttipanna och stekt ägg och nu började vissa våga prata lite med varandra. Som dagen innan varvade Bo fakta med en del härliga
historier, och vid vissa stunder kunde man sitta där och känna värmen från solen, samt föreställa sig hur det bränner i armarna efter att drillat en 40 kg gt
😊

Så här enkelt kan det väl inte vara!?

Efter dagen var slut förstod man hur ”dum” maskinen är man har köpt och hur jävla mycket den kan luras. Bo förklarar allt med hur koner är olika och visar olika och hur man ställer in vilka Hz man ska ha för diverse ändamål. För varje berättelse blir man också både imponerad men samtidigt nästan lite frustrerad över hur lätt det låter när Bo letar upp fisken och ser var den står(och drar de riktigt stora).Så här enkelt kan det väl inte vara!? Inspirerad till 1000 åker jag hem och drömmer om stora ekon och bananer.

Dagen efter passar jag på att fixa mitt nya givarfäste som ska sitta på sidan av båten.Notera att det inte är lätt att borra i rostfritt för hand.

Dag 3 bjuder dom på en härlig fisk och skaldjurssoppa och vi går genom panoptix funktioner, sidescan och downscan. Vi får även tips på givare och hur utrustning fungerar. Vid fikan fick extra tips & trix och man kände att tiden inte räckte till. Man kan inte säga mer än att jag är mycket nöjd med kursen och att jag bara längtar efter att få använda min nyfunna kunskap.

Stort tack till Bo Hall och Daniel Ell från Malmö Sportfiskeklubb som ordnat detta.
SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

Första flötestrolling passet

Inlägg av: Martin Bengtsson Äntligen är hösten här och min mete säsong drar igång på allvar. Ser på morgonen att Danne har skrivit till mig. Tyvärr så hade han insjuknat under natten. Skickade till min polare Christian men han var tyvärr uppbokad. Så jag stack ut själv. Hade väldigt segt fiske första timmen. Men sen

Inför Sportfish Masters

Inlägg av: Martin Bengtsson Jag och min team-kamrat Christian bestämde oss för att ta 2 dagar inför Sportfish Masters i Blekinge förra helgen. Hade fått en hel del rapporter att fisket är hett där nu. Tyvärr kunde inte Thomas vår tredje lagkamrat och kapten följa med. Dag 1 Första dagen blåste det en hel del.

Pike Rumble – Hösten 2018

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag Micke och Alex från MAD PIKERS hade snackat länge om att vi skulle köra en tävling tillsammans. Så hittade vi Pike Rumble uppe vid Valdemarsvik. Morgonmötet. Förberedelserna är i full gång. Väntan på starten… (Gryts varv och hotell i bakgrunden) Taggade Skåne pågar! Vi anländer till viken vi ska fiska

EVELINAS 10+ARE!

Inlägg av Paul Larsson. Efter mitt senaste pass med 4 st 100cm och en 10a tog jag med barnen på en tur i det fina vädret. 19.7 grader i vattnet och strålande sol. 0-0.5 ms sydöstlig vind fram till 15 tiden sen började det fläkta ca 2 ms. Vi letar fisken där jag fiskade sist

EPISK SOMMAR TROLLING! 10+

Inlägg av Paul Larsson. Vädret var 0-1 ms Östlig vind och 95% sol. Fram till 11 hade jag inte haft ett hugg och testat Westin rapala m.m. på olika djup och i olika färger. Regnet hade bara blött ner rutan när jag körde på morgonen men blev inte mycket mer än så. Vattentemperaturen på 18

Sommarstör i DK!

Inlägg av Tobias Johansson Jag, Thomas och Paul drog till Poppels (http://www.poppel.dk/) för att fiska stör. Även fast det inte var 30 grader längre så var det ändå väldigt varm, tror det visa 27-28 grader. Vattentemperaturer i dammen måste varit 26-27 grader också. Dammen Vi är på plats kl 08:00 på morgonen, och det är

Ett äventyr till Arjeplog

Inlägg av Paul Larsson. Semestern är här och Arjeplog är första fisketuren på väldigt länge för mig. Jag får med mig Krille och hans bror som egentligen inte fiskar så ofta. Husbilen hyrd och båt fixad av Niklas som lånade ut deras mot att vi tog med oss deras nya scandica 400 från Ullared. Resan

Sommarfiske i Blekinge

Sommarfiske i Blekinge Jag, Micke och Alex från Mad Pikers bestämde oss för att köra lite sommarfiske i Blekinge. Förhållandena var verkligen inte optimala. Strålande sol och mellan 25-30 grader i luften och 23-26 grader i vattnet. Vi hittar fisken nästan omgående. Eller rättare sagt Alex hittar dem med andra ord. Alex första! Han hinner

Störfiske i Danmark

Inlägget skrivet av Thomas Magneklint: Tre fiskare taggade till tänderna tog turen över sundet till vårt grannland Danmark för att testa lyckan i Poppelsjön. Störfiske stod på schemat! Tog inte lång tid innan vår kära vän Boni @bonibaits tog en fin Stör. Här är jag med min största för dagen. Kampen med störarna är en

Nytt PB på fluga

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag och Micke från Mad Pikers bestämde oss för att ta ett grynings pass i Blekinge. Vi la i båten 03:30. På väg ut till första stället. Micke har 2 hugg och jag har ett par följare nästan omgående på första driften. Andra driften får Micke på en urstark gädda på