INTERN BIG5 TÄVLING

Inlägg skrivet av: Tobias Johansson

Efter att inte besökt att gammalt favoritvatten på länge så planerade vi in att åka dit och köra en big5 tävling i mindre format. Flest centimeter på de fem längsta gäddorna vinner!

Dagen bjöd på 5-7 grader, 7-9 ms (upp till 14 i byarna :|), växlande molnighet och regn på slutet, lågtryck men stigande, gissar att vattentemperaturen var 4-5 grader.

Vi var sex pers som möttes upp tidigt på morgonen och gav oss ut på vattnet i tre båtar i jakt på lite köldstela gäddor som vill äta upp sig inför vintern. Folk hade lite olika taktikter, vissa körde all-in på mete, och vissa på jerk\tailbete och vissa mest jigg, kul att se vad som triggar igång gäddorna mest.

Det gick inte mer än 15 minuter innan Martin (a.ka Met-Martin) får napp på sitt mete och drar upp en fin 85 cm gädda.

Sen följde en lång period av hugg-stiltje, förutom en fin följare så hade vi noll kontakter under en lång period. Alla olika sorters beten och färger testades men gäddorna visade noll intresse.

Efter det klassiska fikatricket så drog jag iväg ett slumpkast när jag satt i båten och då högg den äntligen till! Inget stort men nu va man på banan iaf.

Efter det här lossnade fisket och kom in rapporter från andra båtarna om landade gäddor.

IMG_2907_1Leffe med en 86cm.

Följande 20-30 minuter kändes som en riktig hugg period och gick inte många kasst mellan gäddorna, och var rätt snabbt upp i 7-8 gäddor i båten.

IMG_2883_1Thomas med en 86:a som attackera en Headbanger Firetiger.

IMG_2895_173:a, tog en Bonibait Happy jigg i Blue\Red.

Lika abrubt som huggperioden började så tog den slut, och sen var det segt fiske igen, men vi nötte på, va ju trots allt tävling!
Efter att det börjat skymma kom vi i kontakt med slemgurkorna igen.

IMG_2892_176cm på en Bonibait Happy i Mörkgrön med Chartreuse tail.

IMG_2882_1Thomas med 81cm som kom upp precis som HIF åkte ur allsvenskan :(

Medans vi nöter på hör vi hur dom ropar till i andra båten: ”Oooh vilken griiis” etc med smått ironisk ton och vi tror att dom landat en liten snipa, men visade sig vara ”fint-ironi” och dom har fått ett riktigt fint bidrag till tävlingen!

IMG_2901_1Met-Martin med en 103 cm. Vågen stannade på respektabla 8,6 kilogram! Dagens största med marginal.

IMG_2902_1Release av 103:an

Totalt kom det upp i 16 gäddor, och själv lyckades jag få ihop till 359 cm på dom fem största vilket räckte till vinst för dagen. Najs! Men Martin drog överlägset störst med en fin 103:a.
SKITFISKE PÅ ER!

AKTUELLT

Sommarstör i DK!

Inlägg av Tobias Johansson Jag, Thomas och Paul drog till Poppels (http://www.poppel.dk/) för att fiska stör. Även fast det inte var 30 grader längre så var det ändå väldigt varm, tror det visa 27-28 grader. Vattentemperaturer i dammen måste varit 26-27 grader också. Dammen Vi är på plats kl 08:00 på morgonen, och det är

Ett äventyr till Arjeplog

Inlägg av Paul Larsson. Semestern är här och Arjeplog är första fisketuren på väldigt länge för mig. Jag får med mig Krille och hans bror som egentligen inte fiskar så ofta. Husbilen hyrd och båt fixad av Niklas som lånade ut deras mot att vi tog med oss deras nya scandica 400 från Ullared. Resan

Sommarfiske i Blekinge

Sommarfiske i Blekinge Jag, Micke och Alex från Mad Pikers bestämde oss för att köra lite sommarfiske i Blekinge. Förhållandena var verkligen inte optimala. Strålande sol och mellan 25-30 grader i luften och 23-26 grader i vattnet. Vi hittar fisken nästan omgående. Eller rättare sagt Alex hittar dem med andra ord. Alex första! Han hinner

Störfiske i Danmark

Inlägget skrivet av Thomas Magneklint: Tre fiskare taggade till tänderna tog turen över sundet till vårt grannland Danmark för att testa lyckan i Poppelsjön. Störfiske stod på schemat! Tog inte lång tid innan vår kära vän Boni @bonibaits tog en fin Stör. Här är jag med min största för dagen. Kampen med störarna är en

Nytt PB på fluga

Inlägg av Martin Bengtsson. Jag och Micke från Mad Pikers bestämde oss för att ta ett grynings pass i Blekinge. Vi la i båten 03:30. På väg ut till första stället. Micke har 2 hugg och jag har ett par följare nästan omgående på första driften. Andra driften får Micke på en urstark gädda på

08 ABBORREN 2018

Inlägg av Tobias Johansson. För andra året så var jag med på 08 Abborren, en streetfishing tävling som anordnas av Sportfiskarna. Riktigt kul och trevlig tävling. Genomgång innan starten. I år var det 89 startande. Folk väntar ivrig på att få åka iväg och börja fiska! Året innan så testade jag massa olika ställen men

TROLLING I SKÅNE!

Åska vid Malmö och tryckande värme innan känns sådär men planerat fiske går ju inte avboka. Vindar på 4- 5ms och lite grumlighet i vattnet. 18.7 grader i vattnet. På kvällen i delen av sjön där det var lä. Trolling och test av björns nya spöhållare stod på schemat. Björn får ut sina och jag

CAMP MAYFLY NORREFORS

Inlägg av Martin Bengtsson. Äntligen var det dags för vårens regnbågsfiske i Norrefors (Blekinge). Lite paus från gäddfisket. Vi fiskar 18:00-22:00. Sen nästa dag 06:00-14:00. Underbar kväll Redan i mitt andra kast drar jag på en pigg regnbåge. Jag lyckades ta 7 st regnbågar sammanlagt. Trögt fiske för många tyvärr. Vi hade många fiskar som

SPORTFISHMASTERS KVAL I KARLSKRONA

Två dagars fiske och kval till Sportfishmasters stod på schemat förra helgen. Stålande sol och svag vind gjorde fisket tufft.. Men VASSDRAG TEAM 1 + 2 lyckades ta sig vidare till semi. Extra eloge till Vassdrag team 2 som fiskade som några riktiga kungar dag 2. Samlingen utanför Scandic i Karlskrona och många kända ansikten

JAKTEN PÅ TEMPERATUREN!

Inlägg av Tobias Johansson. Med påskäggen uppätna så var vi sugna på lite gäddfiske i Blekinge, då vi blivit blåsta på det för några veckor sen p.ga av att isen fortfarande låg kvar, men nu hade den äntligen försvunnit och vi hoppades på att hitta lite hungriga gäddor! Nya teamjackorna på! Över påskhelgen var det